QR-koder vinner terräng i tryck

Vem och hur mycket används QR-koder? Comscore, ett företag som följer och mäter den digitala världen, har släppt en studie som visar hur vi använder oss av QR-koder. Här framkommer att det hittills främst är unga män med hög inkomst som nappat på att använda tekniken.

Studien visade i juni 2011 att över 14 miljoner mobilanvändare i USA scannade av QR-koder. Sammanlagt utgör dessa 6,2 procent av alla mobilanvändare. Av dessa var 60,5 procent män. 53,4 procent av dessa män var mellan 18 och 34 år och 36,1 procent tjänade 600 000 kronor per år eller mer.

Comscore-studien visade också att den mest populära källan för en scannad QR-kod var en tryckt tidskrift eller tidning (50%), tätt följd av produktförpackningar (35,3%) och webbsidor (27,4%).

QR-koder fick bättre respons hos män. Sex procent av män som såg annonser med koder skannade minst en annons medan fyra procent av kvinnorna gjorde samma sak.

Yngre konsumenter var mer benägna att skanna QR-koder än äldre. Sex procent av läsarna mellan 18 till 34 år som la märke till annonser med koderna följde koden, jämfört med tre procent av befolkningen som var 35 år och uppåt.

På tio-i-topplistan över de mest framgångsrika annonserna där läsarna gick vidare och scannade QR-kod var en annons av Porsche i ett magasin för män, en annons från Microsoft Office i ett magasin för mammor som jobbar och en sängannons i en tidning från ett flygbolag. Upp till 17 procent av QR-koder scannades av i de tryckta annonser.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


De går grönt med polyestermaterial för digitaltryck

A.Berger Textiles har en lång historia, men från 1980-talet har företaget lagt fokus på polyestertextilier och en egen teknik att bestryka dem för digitaltryck. På Fespa la de ett extra fokus på polyestermaterial av återvunnen pet och sitt periodiska system som ska förenkla för kunder att beställa produkter i sortimentet.

Publicerat av: 

Bildspel: Andra dagen på Fespa

Efter en relativt lugn start på Fespa Global Print Expo så blev den andra dagen betydligt mer fartfylld med fler besökare i gångarna och montrarna. Såväl utställare som besökare vittnade om positiva tongångar och framtidstro efter en tuff tid under pandemin. Fespa-mässan pågår till fredag den 15 oktober.

Publicerat av: