QR-koder vinner terräng i tryck

PUBLICERAD: 23 januari 2013
UPPDATERAD: 23 januari

Vem och hur mycket används QR-koder? Comscore, ett företag som följer och mäter den digitala världen, har släppt en studie som visar hur vi använder oss av QR-koder. Här framkommer att det hittills främst är unga män med hög inkomst som nappat på att använda tekniken.

Studien visade i juni 2011 att över 14 miljoner mobilanvändare i USA scannade av QR-koder. Sammanlagt utgör dessa 6,2 procent av alla mobilanvändare. Av dessa var 60,5 procent män. 53,4 procent av dessa män var mellan 18 och 34 år och 36,1 procent tjänade 600 000 kronor per år eller mer.

Comscore-studien visade också att den mest populära källan för en scannad QR-kod var en tryckt tidskrift eller tidning (50%), tätt följd av produktförpackningar (35,3%) och webbsidor (27,4%).

QR-koder fick bättre respons hos män. Sex procent av män som såg annonser med koder skannade minst en annons medan fyra procent av kvinnorna gjorde samma sak.

Yngre konsumenter var mer benägna att skanna QR-koder än äldre. Sex procent av läsarna mellan 18 till 34 år som la märke till annonser med koderna följde koden, jämfört med tre procent av befolkningen som var 35 år och uppåt.

På tio-i-topplistan över de mest framgångsrika annonserna där läsarna gick vidare och scannade QR-kod var en annons av Porsche i ett magasin för män, en annons från Microsoft Office i ett magasin för mammor som jobbar och en sängannons i en tidning från ett flygbolag. Upp till 17 procent av QR-koder scannades av i de tryckta annonser.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web