QR-koder vinner terräng i tryck

PUBLICERAD: 23 januari 2013
UPPDATERAD: 23 januari

Vem och hur mycket används QR-koder? Comscore, ett företag som följer och mäter den digitala världen, har släppt en studie som visar hur vi använder oss av QR-koder. Här framkommer att det hittills främst är unga män med hög inkomst som nappat på att använda tekniken.

Studien visade i juni 2011 att över 14 miljoner mobilanvändare i USA scannade av QR-koder. Sammanlagt utgör dessa 6,2 procent av alla mobilanvändare. Av dessa var 60,5 procent män. 53,4 procent av dessa män var mellan 18 och 34 år och 36,1 procent tjänade 600 000 kronor per år eller mer.

Comscore-studien visade också att den mest populära källan för en scannad QR-kod var en tryckt tidskrift eller tidning (50%), tätt följd av produktförpackningar (35,3%) och webbsidor (27,4%).

QR-koder fick bättre respons hos män. Sex procent av män som såg annonser med koder skannade minst en annons medan fyra procent av kvinnorna gjorde samma sak.

Yngre konsumenter var mer benägna att skanna QR-koder än äldre. Sex procent av läsarna mellan 18 till 34 år som la märke till annonser med koderna följde koden, jämfört med tre procent av befolkningen som var 35 år och uppåt.

På tio-i-topplistan över de mest framgångsrika annonserna där läsarna gick vidare och scannade QR-kod var en annons av Porsche i ett magasin för män, en annons från Microsoft Office i ett magasin för mammor som jobbar och en sängannons i en tidning från ett flygbolag. Upp till 17 procent av QR-koder scannades av i de tryckta annonser.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)