I digitala kanaler är det en barnlek att mäta resultat, men i printvärlden är detta något av en helig gral. Hur löser vi det?
– Man kan börja med att läsa en mycket intressant artikel som heter ”Marketing is dead”, skriven av Bill Lee i Harvard Business Review den 9 augusti 2012, den finns gratis på nätet. Lee tar upp tre otroligt viktiga trender inom marknadsföring. Det första är att kunderna har slutat lyssna på marknadsföringsbudskap. Det andra är att cheferna tappar tålamodet med marknadschefer som bara spenderar pengar, men inte visar resultat. Det tredje och sista är att traditionell marknadsföring krockar med sociala medier i det att de traditionella medierna inte medger dialog.
– Denna utveckling gör att mätbar marknadsföring är A och O. Det är i och för sig ingen nyhet för den grafiska branschen. Backar du tio år ser du att stora företag som ICA varit duktiga på crossmedia, men de kunde börja så tidigt eftersom de hade stora resurser för programmering, databashantering och layout. Det var något som krävdes vid den tiden för att få crossmedia att fungera. Den stora skillnaden nu är att det finns lösningar för helt andra budgetar.
– En annan av de punkter jag går igenom är affärspotentialen, det finns en gigantisk bredd i detta område och då handlar det inte bara om det stora utbud av kanaler och medier. Vi ser att allt fler tryckerier håller på att bli marknadskommunikatörer. Vi på VBS har redan levererat ett trettiotal system. Dessa kräver ingen programmering, utan fungerar med enkel dra-och-släpp-teknik.
Du säger att det idag är få ting som inte är möjliga i ett modernt crossmediasystem. Vad kan vi förvänta oss att se i nästa version av er lösning?
– På Print 2013 kommer vi att visa flera nyheter. Bland annat kommer vi att koppla lösningen till Facebook för att köra kampanjer. En Facebook-kampanj kan då köras parallellt med övriga kanaler och den information man får in av mottagarna kan skrivas till samma databas. Vi kommer även att visa en lösning för personaliserad video.
– En viktig nyhet är datarelationer. Funktionen kommer att göra det fullt möjligt att koppla ihop en kampanj till vilket CRM-system som helst. Det görs genom vårt öppna API. Tänk dig att du har en crossmedia-kampanj där mottagarens svar och kommentarer i realtid strömmar rakt in i en CRM-lösning som salesforce.com, till exempel.
– Funktionen med datarelationer är dock kanske inte det första du börjar med att göra som ny användare, men det är fullt tekniskt möjligt.
Anders Eriksson håller sitt föredrag ”Crossmedia – Mätbar marknadsföring; statistik och analys i realtid” tisdag 5/2 kl 14.00
och onsdag 6/2 kl 14.00.