Förpackningen – en motsägelsefull kommunikatör

PUBLICERAD: 31 januari 2013
UPPDATERAD: 31 januari

Ingen kan förneka att förpackningen är allt viktigare i marknadsföringen. Men konsumenterna är kluvna till den. Kunskapsnätverket PackBridges vd Per-Stefan Gersbro tar upp denna och andra komplexa förpackningsfrågor på Print 2013.

Hej Per-Stefan! Vad ser du för trender inom förpackningar och material?

– Intressant nog visar en ny undersökning av 74 procent av de europeiska konsumenterna ser förpackningen som skräp. Som varumärkesägare kanske man då känner att man borde eliminera förpackningen helt och hållet, men det är fel väg att gå.

– Samtidigt finns en parallell trend mot att produkter och förpackningar ska vara ekologiska och närproducerade. De ska vara autentiska och uttrycka äkthet.

– Det är en svår balansgång. Att gå över till andra förpackningar för att konsumenterna ser det som skräp kan innebära mindre ändamålsenliga förpackningar, vilket i sin tur kan leda till livsmedelsspill. Och då ska vi komma ihåg att det ofta inte är framställningen av förpackningen som innebär störst miljöpåverkan, utan livsmedlet. Så ett spill på 20 procent på leverpastejen kan vida överstiga koldioxidmängden som krävdes för att ta fram förpackningen som leverpastejen låg i.

– Det gäller för varumärkesägarna att balansera mellan kosumentupplevda miljövärden och faktiska.

Hur ska varumärkesägarna göra detta?

– Det vore inte fel om varumärkesägarna och handeln förklarade för konsumenterna varför en förpackning ser ut som den gör. Sedan är det förstås bra om förpackningen och dess funktion är så självklar som möjligt.

Vad ser du för förändringar inom produktionstekniken?

– Idag är det extremt viktigt att man är flexibel. Förändringarna går allt snabbare och produktcyklerna blir allt kortare. Som förpackningstryckare måste man hela tiden kunna möta varumärkesägarnas behov.

Det blir även fler varianter inom varje produktkategori. Medelvolymerna hos tryckarna är idag runt en tredjedel per produkt mot vad det var för 15 år sedan. Detta är någonting som kommer att fortsätta eftersom det finns möjlighet att tillfredsställa specifika konsumentbehov.

Vad ser du hända inom den digitala produktionstekniken?

– Brytpunkten kostnadsmässsigt mot digital produktion har förflyttat sig uppåt och går främst mot flexo. Samtidigt hotas djuptrycket av flexo eftersom denna blivit bättre kvalitetsmässigt. Men det stora genombrottet för digital produktionsteknik har ännu inte kommit.

Vad ska man som förpackningstryckeri tänka på idag?

– Först och främst diversifiering – för att du ska synas och höras måste du sticka ut. I en butik har varumärkesägarna sju sekunder på sig att få kunden att uppfatta en produkt och få igång köpsignaler. Om du ska få kunden att hitta dig måste du avvika.

– Det gäller att hitta mervärden – något som gör din dekor annorlunda. Det har traditionellt varit färg, lacker och effekter, men kan idag även vara ytor och strukturer, alltså något taktilt. Just ytan och den känsla som den förmedlar kommer att bli allt mer betydelsefull i framtiden.

– Var också vaken för möjligheter att tekniskt och marknadsmässigt skapa nya lösningar. Att jobba nära sin marknad är viktigt. Nöjd dig inte med att trycka, utan förstå vad dina kunder behöver och skaffa dig mer information än din kund.
Per-Strefan Gersbro håller sitt keynote-föredrag torsdagen den 7/2 kl. 13.00. På Print 2013 hittar du över 50 föredragshållare på teman som crossmedia, DR, webb-till-tryck, affärssystem, sociala medier, printomptimering och färghantering. Gör som 2000 andra branschkollegor – gå in och registrera dig gratis på Print 2013-webbplatsen.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Den 3000:e Versafiren levererad av Heidelberg

Tyska Schöttner Druck har investerat i digitalpressen Heidelberg Versafire för tredje gången. Det är det 3000:e Versafiresystemet som levererats.

_Hans_Schoettner_Versafire

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529