Den 21 mars är det dags igen för Guldnyckeln, svensk direktmarknadsförings stora inspirationsdag och galakväll. Juryn väljer i 19 kategorier det gångna årets bästa direkta och interaktiva marknadsföring.
Under två intensiva dagar granskar juryn varje kampanj utifrån dess strategiska och kreativa nivå, och för att bedöma om den nått tillräckligt goda resultat för att förtjäna en Guldnyckel. Ett grannlaga arbete som kräver öga för direkt kommunikation och förmågan att förmedla sina intryck till andra. I sin helhet måste juryn täcka in en mängd dm-aspekter och perspektiv från såväl köparsidan som producenterna.
Guldnyckeljuryns ordförande Jonas Åkerlind, till vardags creative director på Kaplan RM, är nöjd med årets sammansättning av jury som i år är närmare 40 professionella från dm-branschen.
– Det häftiga är den höga nivån på varje enskild person, men också mixen av människor. Förutom analytiker, marknadschefer och crm-ansvariga, som varje dag brottas med att stärka kundrelationer, finns digitala visionärer och ett flertal kreatörer från reklambyråer som ofta arbetar med bredare varumärkeskampanjer. Det är en viktig kombination som följer dagens utveckling. Kravet på att stärka kundrelationer blir en allt viktigare del i varumärkesarbetet, menar Jonas.
Projektledaren för Guldnyckeln, Kristin Bernhardsson, från arrangören Swedma, instämmer i Jonas Åkerlinds beskrivning och menar att balansen i jurysammansättningen är A och O.
- För att vi ska få en så rättvisande bedömning av tävlingsbidragen som möjligt, är det oerhört viktigt att få en bra balans i hur juryn är konstruerad, med hänsyn till både köpare och producenter. Årets jury är mycket väl avvägd i det avseendet, säger Kristin.
Guldnyckeln äger rum den 21 mars 2013 i Globen Annexet i Stockholm. guldnyckeln.se.
Årets Guldnyckeljury:
- Anders Berg, MRM Stockholm
- Anna Leo, Resight
- Anna Parmström, Handelsbanken
- Annika Rask, Folksam
- CF Lund, Postkodlotteriet
- Charles Lumley, Optimised Online
- Elin Haraldsson, Södra Esplanaden
- Ernst Fehr, Lentus
- Fredrik Söderblom, Frilans CRM-strateg
- Gunilla Svahn, NK
- Gustav Egerstedt, Saatchi & Saatchi
- Henrik Patek, ICA
- Håkan Sandsjö, Sandsjö Action
- Jan Ringsö, Reaktion
- Jenny Åberg Hüttner, Pool
- Jens Axelsson, KappAhl
- Jesper Eronn, Smicker
- Johan Ronnestam, Ronnestam Innovative Communication
- Johanna Murrey, Amnesty International
- Johanna Reis, Garbergs
- Johanna Åberg, Fortum
- Kalle Eliasson, Tre
- Kristina Andreasson, Konsult/frilans
- Kristofer Stillman, Ingo
- Lasse Kampe, Mecka
- Mattias Håkansson, Elgiganten
- Niklas Moberg, DDB
- Oscar Watz, Relevant Traffic
- Per Sommarström, Roi Division
- Philip Ahlqwist, Volontaire
- Robert Lilja, Augusti
- Silla Levin, Forsman & Bodenfors
- Sofia Svensson, Röda Korset
- Stefan Rizvi, Monster
- Stig Ludvigsen, Gadd
- Susanne Preber Alm, Sprint
- Therese Bengtsson, Abakus
- Trond Bugge, Innovationskonsult