Tung jury väljer årets Guldnyckel

PUBLICERAD: 5 februari 2013
UPPDATERAD: 5 februari

Den 21 mars är det dags igen för Guldnyckeln, svensk direktmarknadsförings stora inspirationsdag och galakväll. Juryn väljer i 19 kategorier det gångna årets bästa direkta och interaktiva marknadsföring.

Under två intensiva dagar granskar juryn varje kampanj utifrån dess strategiska och kreativa nivå, och för att bedöma om den nått tillräckligt goda resultat för att förtjäna en Guldnyckel. Ett grannlaga arbete som kräver öga för direkt kommunikation och förmågan att förmedla sina intryck till andra. I sin helhet måste juryn täcka in en mängd dm-aspekter och perspektiv från såväl köparsidan som producenterna.

Guldnyckeljuryns ordförande Jonas Åkerlind, till vardags creative director på Kaplan RM, är nöjd med årets sammansättning av jury som i år är närmare 40 professionella från dm-branschen.

– Det häftiga är den höga nivån på varje enskild person, men också mixen av människor. Förutom analytiker, marknadschefer och crm-ansvariga, som varje dag brottas med att stärka kundrelationer, finns digitala visionärer och ett flertal kreatörer från reklambyråer som ofta arbetar med bredare varumärkeskampanjer. Det är en viktig kombination som följer dagens utveckling. Kravet på att stärka kundrelationer blir en allt viktigare del i varumärkesarbetet, menar Jonas.

Projektledaren för Guldnyckeln, Kristin Bernhardsson, från arrangören Swedma, instämmer i Jonas Åkerlinds beskrivning och menar att balansen i jurysammansättningen är A och O.

  • För att vi ska få en så rättvisande bedömning av tävlingsbidragen som möjligt, är det oerhört viktigt att få en bra balans i hur juryn är konstruerad, med hänsyn till både köpare och producenter. Årets jury är mycket väl avvägd i det avseendet, säger Kristin.

Guldnyckeln äger rum den 21 mars 2013 i Globen Annexet i Stockholm. guldnyckeln.se.

Årets Guldnyckeljury:

  • Anders Berg, MRM Stockholm
  • Anna Leo, Resight
  • Anna Parmström, Handelsbanken
  • Annika Rask, Folksam
  • CF Lund, Postkodlotteriet
  • Charles Lumley, Optimised Online
  • Elin Haraldsson, Södra Esplanaden
  • Ernst Fehr, Lentus
  • Fredrik Söderblom, Frilans CRM-strateg
  • Gunilla Svahn, NK
  • Gustav Egerstedt, Saatchi & Saatchi
  • Henrik Patek, ICA
  • Håkan Sandsjö, Sandsjö Action
  • Jan Ringsö, Reaktion
  • Jenny Åberg Hüttner, Pool
  • Jens Axelsson, KappAhl
  • Jesper Eronn, Smicker
  • Johan Ronnestam, Ronnestam Innovative Communication
  • Johanna Murrey, Amnesty International
  • Johanna Reis, Garbergs
  • Johanna Åberg, Fortum
  • Kalle Eliasson, Tre
  • Kristina Andreasson, Konsult/frilans
  • Kristofer Stillman, Ingo
  • Lasse Kampe, Mecka
  • Mattias Håkansson, Elgiganten
  • Niklas Moberg, DDB
  • Oscar Watz, Relevant Traffic
  • Per Sommarström, Roi Division
  • Philip Ahlqwist, Volontaire
  • Robert Lilja, Augusti
  • Silla Levin, Forsman & Bodenfors
  • Sofia Svensson, Röda Korset
  • Stefan Rizvi, Monster
  • Stig Ludvigsen, Gadd
  • Susanne Preber Alm, Sprint
  • Therese Bengtsson, Abakus
  • Trond Bugge, Innovationskonsult

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj