Tung jury väljer årets Guldnyckel

PUBLICERAD: 5 februari 2013
UPPDATERAD: 5 februari

Den 21 mars är det dags igen för Guldnyckeln, svensk direktmarknadsförings stora inspirationsdag och galakväll. Juryn väljer i 19 kategorier det gångna årets bästa direkta och interaktiva marknadsföring.

Under två intensiva dagar granskar juryn varje kampanj utifrån dess strategiska och kreativa nivå, och för att bedöma om den nått tillräckligt goda resultat för att förtjäna en Guldnyckel. Ett grannlaga arbete som kräver öga för direkt kommunikation och förmågan att förmedla sina intryck till andra. I sin helhet måste juryn täcka in en mängd dm-aspekter och perspektiv från såväl köparsidan som producenterna.

Guldnyckeljuryns ordförande Jonas Åkerlind, till vardags creative director på Kaplan RM, är nöjd med årets sammansättning av jury som i år är närmare 40 professionella från dm-branschen.

– Det häftiga är den höga nivån på varje enskild person, men också mixen av människor. Förutom analytiker, marknadschefer och crm-ansvariga, som varje dag brottas med att stärka kundrelationer, finns digitala visionärer och ett flertal kreatörer från reklambyråer som ofta arbetar med bredare varumärkeskampanjer. Det är en viktig kombination som följer dagens utveckling. Kravet på att stärka kundrelationer blir en allt viktigare del i varumärkesarbetet, menar Jonas.

Projektledaren för Guldnyckeln, Kristin Bernhardsson, från arrangören Swedma, instämmer i Jonas Åkerlinds beskrivning och menar att balansen i jurysammansättningen är A och O.

  • För att vi ska få en så rättvisande bedömning av tävlingsbidragen som möjligt, är det oerhört viktigt att få en bra balans i hur juryn är konstruerad, med hänsyn till både köpare och producenter. Årets jury är mycket väl avvägd i det avseendet, säger Kristin.

Guldnyckeln äger rum den 21 mars 2013 i Globen Annexet i Stockholm. guldnyckeln.se.

Årets Guldnyckeljury:

  • Anders Berg, MRM Stockholm
  • Anna Leo, Resight
  • Anna Parmström, Handelsbanken
  • Annika Rask, Folksam
  • CF Lund, Postkodlotteriet
  • Charles Lumley, Optimised Online
  • Elin Haraldsson, Södra Esplanaden
  • Ernst Fehr, Lentus
  • Fredrik Söderblom, Frilans CRM-strateg
  • Gunilla Svahn, NK
  • Gustav Egerstedt, Saatchi & Saatchi
  • Henrik Patek, ICA
  • Håkan Sandsjö, Sandsjö Action
  • Jan Ringsö, Reaktion
  • Jenny Åberg Hüttner, Pool
  • Jens Axelsson, KappAhl
  • Jesper Eronn, Smicker
  • Johan Ronnestam, Ronnestam Innovative Communication
  • Johanna Murrey, Amnesty International
  • Johanna Reis, Garbergs
  • Johanna Åberg, Fortum
  • Kalle Eliasson, Tre
  • Kristina Andreasson, Konsult/frilans
  • Kristofer Stillman, Ingo
  • Lasse Kampe, Mecka
  • Mattias Håkansson, Elgiganten
  • Niklas Moberg, DDB
  • Oscar Watz, Relevant Traffic
  • Per Sommarström, Roi Division
  • Philip Ahlqwist, Volontaire
  • Robert Lilja, Augusti
  • Silla Levin, Forsman & Bodenfors
  • Sofia Svensson, Röda Korset
  • Stefan Rizvi, Monster
  • Stig Ludvigsen, Gadd
  • Susanne Preber Alm, Sprint
  • Therese Bengtsson, Abakus
  • Trond Bugge, Innovationskonsult

Läs vidare

Print Supplies hoppas på succé i grannlandet

Live-wrapping och flera produktnyheter stod i rampljuset i Print Supplies monter. Den norska fullserviceleverantören gör i och med sin medverkan på Sign&Print Scandinavia entré på den svenska marknaden.
Print Supplies

Världspremiär för ny tonermaskin

Den flögs in från Japan fredagen innan mässan och visades för första gången publikt när Sign&Print Scandinavia öppnade under tisdagen. Nya Ricoh Pro C7500 som ska ge kommersiella tryckerier fler kreativa användningsområden.
Ricoh8

Skärning med kollaborativa robotar

Automation med robotlösningar. Det står i fokus hos Zünd under Sign&Print Scandinavia.
– Vi vill få fler att inse att det är nästa steg i utvecklingen, säger Henrik Larsson Hedblom på Zünd Skandinavien.
Zund 2

Avtäckning på mässan för ny HP Latex-modell

HP Latex-familjen har fått en ny medlem, kallad 630 W. Maskinen hade världspremiär hos inte mindre än tre utställare under Sign&Print Scandinavia: NI Solutions, Spandex och Antalis.
A169871A-614E-46A0-8B8E-6CC4CD6F1B50

Senaste nytt

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2