Andra dagen på Print 2013 och trots digert snöfall (ni minns väl förra gången?) var det tjockt med folk i gångarna. Här är några axplock från dagen.
Nå ut i bruset
Håkan Juhlin stod i Republitys monter och talade om deras verktyg med samma namn. Det är en molnbaserad tjänst för produktion av marknadsföringsmaterial oavsett kanal.
– Om man ska synas i bruset idag gäller det att nå ut i många kanaler. Med vår tjänst kan vi bygga automatiserade flöden för publicering i tryck, på webb och i sociala medier.
Arbetsflöden tar fart
Carina Karlsson och Eva Rosén visade också en molnbaserad tjänst, i det här fallet deras arbetsflöde Arifiq. Det är framtaget för både små och stora civilgrafiska företag och skräddarsys för varje kunds behov. Verktyget har funnits ett tag, men det är först nu som folk i branschen börjar tala om det, menar Carina Karlsson
– Vi har märkt av ett stort intresse både från företag i Sverige och Norge, säger Carina Karlsson. Det tar tid att bygga ett varumärke, men här på Print 2013 känner vi att responsen är bra.
Visar bara för VIP-besökare
Tommy Widell på Konica Minolta visade tydligt hur företagets monter är indelad i ett office-segment och ett professional-segment.
– På office-sidan lyfter jag gärna fram alla de lösningar som vi tillhandahåller samt vårt koncept OPS, Optimized Print Services. På professional-sidan har vi bland annat VIP-visningar av vår senaste färgmaskin som släpps under våren. Den är så hemlig att intressenter får anmäla sig här i vår monterreception och sedan följa med ner i ett särskilt rum där maskinen står.
Från lösark till kataloger
Bourg Nearline stod i centrum hos Peter Wiklanders Insert Nord. Det är en efterbehandlingslösning där du i princip stoppar in lösark och får ut färdiga kataloger.
Sålt maskiner har han också gjort. Den senaste är en BB 3002 med trekniv som går till Luleå Tekniska Universitet. Installation sker i mars.
Laminering nu med automatning
Fredrik Elgh hos Tryckfaktor/Scandraft slog ett slag för lamineringslösningen Matrix 530 med optionell autofeeder. Tidigare har modellen endast varit manuell, men nu finns alltså tillval med matning.
Fredrik Elgh säger också att de har blivit återförsäljare för Nagels bookletmaker, pappersborrmaskin och häftlösningar.
Från GBC kommer den lilla stansenheten Magnapunch 2.0, framtagen för wire-o och coil. Nytt är en digital display som enklare ska vägleda även de mest oerfarna användare till färdiga spiralbundna produkter.
Joma Gp köper Duplo-maskin
Säljare Johan Lindberg skakar gärna hand med Joma GPs vd, Christer Ottosson. Detta efter att Joma GP köpt en Duplo DBMi. Eftersom Joma GP kör Igen 4 CL behövde man stöd för B-formatet (liggande A4) som maskinen klarar. Tidigare har man varit tvungen att lägga ut den typen av jobb på underleverantörer, något man nu kan plocka hem med ökad intjäning som följd, menar Christer Ottosson.