En av världens mest inflytelserika visionärer inom detalj- och dagligvaruhandeln blir årets huvudtalare vid inspirations- och kunskapsdagen Guldnyckeln. Tescos förre vd Terry Leahy var ledande i handelns tjänsterevolution på 00-talet. Nu är han en tongivande missionär för loyalty management.
Inför den 31:a upplagan av Guldnyckeln fortsätter arrangören SWEDMA sin stora satsning på det årligt återkommande kunskapsarrangemanget. Årets huvudtalare är sir Terry Leahy, hyllad världen över för det banbrytande arbete han utfört under sina 14 år som koncernchef för den brittiska dagligvarukedjan Tesco, i dag världens näst största detaljhandelsföretag. Leahys resa tillsammans med Tesco är en fascinerande berättelse om hur ett företag kan förändra en hel nation, inte minst i hur Storbritanniens medborgare ser på sina kost- och inköpsvanor. Tesco är en så lyckad framgångssaga att Terry Leahy har adlats för sitt arbete.
– Vi är oerhört glada över att sir Terry kommer till oss. Det speglar vår satsning på att utveckla kunskapsinnehållet i Guldnyckeln. Han var drivande i att utveckla och digitalisera relationsmarknadsföringen i dagligvaruhandeln, säger Eva-Lotta Laurin, vd för SWEDMA.
Terry Leahys medverkan har möjliggjorts tack vare ett nära samarbete med Kaplan RM, som nu går in som ny huvudsponsor för Guldnyckeln. Kaplan är sedan 25 år specialister på loyalty management.
– Om du i någon form arbetar med kundrelationer idag, får du inte missa årets upplaga av Guldnyckeln. Kaplan och Leahy är båda resultatet av ett enträget, medvetet arbete och en fortgående utvecklingsprocess, säger Eva-Lotta Laurin.
– Vi är mycket glada över att gå in som huvudsponsor för Guldnyckeln 2013. Vi ser hur datadriven kommunikation, som vi gått i bräschen för, blir alltmer efterfrågad. Vi vill lyfta frågan om lönsamma kundrelationer till den nivå där den hör hemma – högst upp i företagens organisationer och ledningsgrupper. Att då tillsammans med Guldnyckeln kunna erbjuda sir Terry Leahy som huvudtalare, med efterföljande paneldebatt i vilken han kommer delta, är väldigt spännande, säger Johan Nordenström, vd för Kaplan RM.