Krig om Ipex: Offset mot digitalt

PUBLICERAD: 3 mars 2013
UPPDATERAD: 3 mars

Ledningen för offsetleverantören KPM/Superstore har gått till hårt, öppet angrepp mot arrangören av den grafiska mässan Ipex.

Ipex-arrangören anklagas för att ha gett den brittiska offsetmarknaden felaktig och negativ publicitet.

På Printers Superstores hemsida säger man sig vara “chockade över hur Ipex har flyttat fokus för sin planerade mässa år 2014 till att bli en digitalt evenemang”.

Att Ipex lagt tonvikten vid digital teknik skriver  KPM/Superstore är en konsekvens av att många tillverkare av offsetteknik inte vill ställa ut på Ipex för att i stället satsa på utvecklingsländer.

Printers superstore säger sig inte ha några sådana planer och vill fortsätta satsa och stödja offsetmarknaden ”även om det innebär att vi blir den enda utställaren av offset på Ipex.” Man menar att offsettekniken lever och mår väl och att Ipex-arrangörerna har ett ansvar för att stödja tryckbranschen och åtminstone inte underminera den. Digitala trycksidor står bara för två procent av totala antalet tryckta sidor, skriver man.

Ipex-arrrangören Trevord Crawford har gett en offentlig kommentar, där han helt enkelt hänvisar till att Ipex inte vill diskutera frågan offentligt men att man ser fram emot ett privat möte med KPP/Printers Superstore för att försöka tillgodose deras önskemål.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj