Ledningen för offsetleverantören KPM/Superstore har gått till hårt, öppet angrepp mot arrangören av den grafiska mässan Ipex.
Ipex-arrangören anklagas för att ha gett den brittiska offsetmarknaden felaktig och negativ publicitet.
På Printers Superstores hemsida säger man sig vara “chockade över hur Ipex har flyttat fokus för sin planerade mässa år 2014 till att bli en digitalt evenemang”.
Att Ipex lagt tonvikten vid digital teknik skriver KPM/Superstore är en konsekvens av att många tillverkare av offsetteknik inte vill ställa ut på Ipex för att i stället satsa på utvecklingsländer.
Printers superstore säger sig inte ha några sådana planer och vill fortsätta satsa och stödja offsetmarknaden ”även om det innebär att vi blir den enda utställaren av offset på Ipex.” Man menar att offsettekniken lever och mår väl och att Ipex-arrangörerna har ett ansvar för att stödja tryckbranschen och åtminstone inte underminera den. Digitala trycksidor står bara för två procent av totala antalet tryckta sidor, skriver man.
Ipex-arrrangören Trevord Crawford har gett en offentlig kommentar, där han helt enkelt hänvisar till att Ipex inte vill diskutera frågan offentligt men att man ser fram emot ett privat möte med KPP/Printers Superstore för att försöka tillgodose deras önskemål.