Krig om Ipex: Offset mot digitalt

PUBLICERAD: 3 mars 2013
UPPDATERAD: 3 mars

Ledningen för offsetleverantören KPM/Superstore har gått till hårt, öppet angrepp mot arrangören av den grafiska mässan Ipex.

Ipex-arrangören anklagas för att ha gett den brittiska offsetmarknaden felaktig och negativ publicitet.

På Printers Superstores hemsida säger man sig vara “chockade över hur Ipex har flyttat fokus för sin planerade mässa år 2014 till att bli en digitalt evenemang”.

Att Ipex lagt tonvikten vid digital teknik skriver  KPM/Superstore är en konsekvens av att många tillverkare av offsetteknik inte vill ställa ut på Ipex för att i stället satsa på utvecklingsländer.

Printers superstore säger sig inte ha några sådana planer och vill fortsätta satsa och stödja offsetmarknaden ”även om det innebär att vi blir den enda utställaren av offset på Ipex.” Man menar att offsettekniken lever och mår väl och att Ipex-arrangörerna har ett ansvar för att stödja tryckbranschen och åtminstone inte underminera den. Digitala trycksidor står bara för två procent av totala antalet tryckta sidor, skriver man.

Ipex-arrrangören Trevord Crawford har gett en offentlig kommentar, där han helt enkelt hänvisar till att Ipex inte vill diskutera frågan offentligt men att man ser fram emot ett privat möte med KPP/Printers Superstore för att försöka tillgodose deras önskemål.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)