Webb till papper branschens framtid

PUBLICERAD: 5 mars 2013
UPPDATERAD: 5 mars

Trots att den mobila kommunikationen exploderar ligger dess möjligheter för att knytas till grafisk produktion märkligt outnyttjade, skriver brittiska branschmediet Printweek i mars. Bruket av smarta mobiler till all slags handel och kommunikation innebär stora möjligheter för grafiska branschen, dock inte för mer avancerade produkter som böcker och tidningar, där behovet av provtryck är för stort. Men eftersom mobiler blivit huvudverktyget för fotografi finns ett enormt antal bilder lagrade på folks mobiler som erbjuder grafiska affärsmöjligheter. Touchnote är ett företag som har tryckerisamarbeten i USA, Storbritannien, Tyskland och Australien, och erbjuder utskrifter av vykort, kort via en smartphone-app. Andra företag som haft framgång med liknande koncept är Moonpig och Photobox. Londonbaserade tryckeriet Precision Printing uppger att M2P (Mobile to print) är en marknad som snabbt blivit central för verksamheten. Flera av de aktörer som levererar mobil-till-tryck menar att enkelheten för användaren är den avgörande faktorn för framgång – app-användarna är kräsna och otåliga och appen får oftast ingen andra chans. Helst ska beställningar kunna göras med en hand, skriver Printweek.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)