Trots att den mobila kommunikationen exploderar ligger dess möjligheter för att knytas till grafisk produktion märkligt outnyttjade, skriver brittiska branschmediet Printweek i mars. Bruket av smarta mobiler till all slags handel och kommunikation innebär stora möjligheter för grafiska branschen, dock inte för mer avancerade produkter som böcker och tidningar, där behovet av provtryck är för stort. Men eftersom mobiler blivit huvudverktyget för fotografi finns ett enormt antal bilder lagrade på folks mobiler som erbjuder grafiska affärsmöjligheter. Touchnote är ett företag som har tryckerisamarbeten i USA, Storbritannien, Tyskland och Australien, och erbjuder utskrifter av vykort, kort via en smartphone-app. Andra företag som haft framgång med liknande koncept är Moonpig och Photobox. Londonbaserade tryckeriet Precision Printing uppger att M2P (Mobile to print) är en marknad som snabbt blivit central för verksamheten. Flera av de aktörer som levererar mobil-till-tryck menar att enkelheten för användaren är den avgörande faktorn för framgång – app-användarna är kräsna och otåliga och appen får oftast ingen andra chans. Helst ska beställningar kunna göras med en hand, skriver Printweek.