Trots att trenden mot storformat varit tydlig i åratal, med närmare 8 procents tillväxt per år, har förvånande få konventionella tryckerier ställt om produktionen till digitala processer och storformat. Det framkom i en diskussion om storformatsproduktion som publicerats på Myprintresource.com. Enligt Eric Zimmerman produktchef på Roland DGA, gäller det att tryckerierna vänjer sig vid nya produktionsvillkor. Han framhåller att upplagorna är mindre och produktionstiderna kortare för storformatsjobb, men att marginalerna å andra sidan är högre. “Därmed kan snabba, korta uppdrag bli riktigt lönsamma”, framhöll Zimmerman.
Terry Mitchell, vice VD för Fujifilm i Nordamerika, lyfte å sin sida fram frågan att skiftet också medför att tryckerierna bör se sig mindre som trycktjänstföretag och mer som marknadstjänstföretag. “Storformat är bara ett av flera element av en marknadsföringskampanj som kan innehålla flera olika tryckuppdtdrag”, sade Michell.
Läs mer i artikeln på Myprintresource.com: Wide-Format is Wide Open for Small Commercial Printers.