”Småtryckerier borde ställa om till storformat”

PUBLICERAD: 6 mars 2013
UPPDATERAD: 6 mars

Trots att trenden mot storformat varit tydlig i åratal, med närmare 8 procents tillväxt per år, har förvånande få konventionella tryckerier ställt om produktionen till digitala processer och storformat. Det framkom i en diskussion om storformatsproduktion som publicerats på Myprintresource.com. Enligt Eric Zimmerman produktchef på Roland DGA, gäller det att tryckerierna vänjer sig vid nya produktionsvillkor. Han framhåller att upplagorna är mindre och produktionstiderna kortare för storformatsjobb, men att marginalerna å andra sidan är högre. “Därmed kan snabba, korta uppdrag bli riktigt lönsamma”, framhöll Zimmerman.

Terry Mitchell, vice VD för Fujifilm i Nordamerika, lyfte å sin sida fram frågan att skiftet också medför att tryckerierna bör se sig mindre som trycktjänstföretag och mer som marknadstjänstföretag. “Storformat är bara ett av flera element av en marknadsföringskampanj som kan innehålla flera olika tryckuppdtdrag”, sade Michell.

Läs mer i artikeln på Myprintresource.com: Wide-Format is Wide Open for Small Commercial Printers.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)