Fem ton returkläder får reklampris

PUBLICERAD: 3 april 2013
UPPDATERAD: 3 april

web_modereturen

Under två veckor förra året lämnades fem ton kläder till Farsta Centrum via Modereturen, en kampanj med specialdesignade klädpåsar. Nu belönas den med Guldnålen av Svensk Direktreklam för bästa direktreklamkampanj.

– Modereturen kombinerar miljötänk med nya kreativa grepp för direktreklam och gör dessutom en behjärtansvärd insats, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.

Initialt delades drygt 4500 klädpåsar ut i närområdet kring Farsta Centrum av Svensk Direktreklam under två veckor förra hösten. Intresset överträffade förväntningarna och ytterligare 3000 påsar distribuerades i takt med att återvinningsbehållarna fylldes.

Totalt samlades fem ton kläder in under loppet av två veckor. Folk strömmade till butikerna för att handla nytt – och lämna äldre plagg i retur. Kläder som annars riskerat att kastas bort och belasta miljön.

– Det blev en win-win-situation för såväl köpcentrets butiker som hjälporganisationerna och miljön, säger Mats Larsson på Svensk Direktreklam i Haninge, ansvarig för distributionen av klädpåsarna.

Modereturen valdes ut som vinnare bland direktreklamkampanjer som gjorts i ett 40-tal regioner runtom i landet.

 

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj