Under två veckor förra året lämnades fem ton kläder till Farsta Centrum via Modereturen, en kampanj med specialdesignade klädpåsar. Nu belönas den med Guldnålen av Svensk Direktreklam för bästa direktreklamkampanj.
– Modereturen kombinerar miljötänk med nya kreativa grepp för direktreklam och gör dessutom en behjärtansvärd insats, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.
Initialt delades drygt 4500 klädpåsar ut i närområdet kring Farsta Centrum av Svensk Direktreklam under två veckor förra hösten. Intresset överträffade förväntningarna och ytterligare 3000 påsar distribuerades i takt med att återvinningsbehållarna fylldes.
Totalt samlades fem ton kläder in under loppet av två veckor. Folk strömmade till butikerna för att handla nytt – och lämna äldre plagg i retur. Kläder som annars riskerat att kastas bort och belasta miljön.
– Det blev en win-win-situation för såväl köpcentrets butiker som hjälporganisationerna och miljön, säger Mats Larsson på Svensk Direktreklam i Haninge, ansvarig för distributionen av klädpåsarna.
Modereturen valdes ut som vinnare bland direktreklamkampanjer som gjorts i ett 40-tal regioner runtom i landet.








