Vill att tryckerierna ska erbjuda fler tjänster

PUBLICERAD: 11 april 2013
UPPDATERAD: 11 april

__
–>Ricoh släpper en molnbaserad tjänst som ska ge tryckerier och grafiska tjänsteleverantörer större möjligheter att arbeta med fler delar av sina kunders marknadsföring.

Tjänsten heter Marcom Central och är egentligen en hel portfölj med verktyg. Den ger tryckerierna möjligheten att lagra stora mängder marknadsmaterial åt sina kunder i molnet. Detta görs sedan tillgängligt för kunderna via webben. Marcom Central innehåller bland annat verktyg för marknadsföring, webt-till-tryck, variabeldatautskrift och interaktiv marknadskommunikation i flera kanaler.

– Tryckerier vill ofta erbjuda mer än en trycktjänst och Marcom Central gör att de kan vara mer delaktiga i kunders marknadsföringsprocess, säger Tommy Segelberg Director PPBG, Ricoh Nordic Operations. Det blir till exempel möjligt att kundanpassa mailutskick för att öka svarsfrekvensen i kampanjer. Olika delar i kampanjen kan anpassas från kontor till kontor och medarbetare kan redigera dokumenten i molnet och göra önskade lokala ändringar och beställa de trycksaker som behövs.

Tjänsten ska också kunna integreras i andra programvaror och arbetsflöden från tredjepartsleverantörer. Den kan länkas till system hos kundernas infrastruktur, som MIS, ERP eller automatiserade marknadsföringssystem. Lösningen inkluderar också strategiska Ricoh-tjänster som Precision Marketing, Data Analytics och verktyg för anpassad interaktiv marknadskommunikation och direktförsäljning inklusive de från Objectif Lune och Directsmile.

Marcom Central använder också programsviten Fusion Pro VDP. Sviten består av FusionPro VDP Creator – en lösning för att trycka variabeldata, FusionPro Producer composition engine – för molnbaserad VDP-bearbetning inom Marcom Central, Fusion Pro Expression – för avancerad bildanpassning, Fusion Pro Links – för kundanpassade URL:er, mikrosajter och kampanjspårningar. Fusion Pro VDP Creator har även insticksprogram för att integrera till exempel Adobe Acrobat och Indesign för att enkelt och intuitivt kunna skapa VDP-mallar som kan laddas upp i molnet så att behöriga personer kan få åtkomst inom Marcom Central.

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.

Adrian-Mayr-pfc-bearb

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

hp-canva

Senaste nytt

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens