USAs tryckeriers organisation, PIA, lanserar en sajt tänkt som en kunskaps- och mötesplats för både digital och pappersbaserad grafisk kommunikation. Det skriver Printing Industries of America och hänvisar till den nya sajten, som redan är i drift. Man säger sig upprätta sajten för att spegla den allmänna trenden i branschen, där multimedia och integration mellan papper och nät har blivit en självklar del av produktionen i vardagen.
”I takt med att våra medlemmar flyttar sitt fokus till integrerade tekniklösningar gör vi det också . Det nya integrerade tryckcentret ska fungera som den plats vi kan utbilda både våra medlemmar och reklambranschen om de sätt tryck är relevant och en nyckel i marknadskommunikation,” sade Julie Shaffer, vice VD för PIAs nya integrerade sajt.
Hemsidans funktioner kommer att lanseras stegvis. Den 1 maj sjösätts Prime, en funktion som lär användarna att sända ut flerkanalsmeddelanden på ett rationellt sätt, alltså publicering av budskap i SMS, QR-koder och digitala medier samtidigt.