Mike Horsten: "Livskraftigt digitaltryck drar in i nya branscher"

PUBLICERAD: 23 april 2013
UPPDATERAD: 23 april

Mike Horsten Photo (3)Digitaltrycket är här för att stanna och drar in i nya branscher. Därför dör trycket inte alls, utan är i en snabb utvecklings- och förändringsfas.” Det menar Mike Horsten, marknadschef för Europa på inkjet-tillverkaren Mimaki, i en debattartikel på nyhetssajten Graphic Display World.

Han skriver bland annat att digitaltrycket blomstrar och att det numera trycks dubbelt så mycket digitala produkter som för två år sedan. Digitaltrycket har utvecklats till en gigantisk bransch som går bortom traditionella grafiska produkter. Horsten framhåller att en rad industriprodukter numera är screentryckta, och framhåller också att den bildkvalitet som kan överföras till olika ytor överträffar den som var möjligare tidigare.

I sin text på Graphic Display World lyfter Horsten också fram fenomenet att textilbranschen förändras på djupet av digitaltrycket. I allt högre grad görs nu kläder, i mått, med färger och dekorer som är specialanpassade för den individuella konsumenten. Med digitaltryckta plagg blir det lättare att undvika överupplagor som måste realiseras eller slängas.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2