Digitaltrycket är här för att stanna och drar in i nya branscher. Därför dör trycket inte alls, utan är i en snabb utvecklings- och förändringsfas.” Det menar Mike Horsten, marknadschef för Europa på inkjet-tillverkaren Mimaki, i en debattartikel på nyhetssajten Graphic Display World.
Han skriver bland annat att digitaltrycket blomstrar och att det numera trycks dubbelt så mycket digitala produkter som för två år sedan. Digitaltrycket har utvecklats till en gigantisk bransch som går bortom traditionella grafiska produkter. Horsten framhåller att en rad industriprodukter numera är screentryckta, och framhåller också att den bildkvalitet som kan överföras till olika ytor överträffar den som var möjligare tidigare.
I sin text på Graphic Display World lyfter Horsten också fram fenomenet att textilbranschen förändras på djupet av digitaltrycket. I allt högre grad görs nu kläder, i mått, med färger och dekorer som är specialanpassade för den individuella konsumenten. Med digitaltryckta plagg blir det lättare att undvika överupplagor som måste realiseras eller slängas.