Danagård Litho först ut med ny teknik

PUBLICERAD: 29 april 2013
UPPDATERAD: 29 april

danagard_eurolam_390px

Skandinaviens första sleekinglösning, en Eurolam 540 III, har installerats hos Danagård Litho digitaltrycksenhet i Motala. Sleeking är en helt ny typ av teknik för att skapa effekter på digitaltryck.

– Eurolam 540 III är en fullödig lamineringsmaskin i formatet 50 x 70 för enkelsidig laminering av trycksaker, men har även den nya sleekingtekniken, säger Bo Heiwe, produktspecialist hos Neopost.

– Sleeking är en film som har förmågan att lämna efter sig en matt eller blank yta på det tryckta arket, beroende på vilken film du använder, säger Bo Heiwe. Tekniken fungerar med både tonermaskiner och HP Indigo. Först lägger maskinen på en sleekingfilm på arket med en värmevals. I nästa steg drar maskinen bort filmen, som kan användas flera gånger, och kvar blir en lackliknande effekt.

En av de främsta anledningarna till investeringen var att man i Motala ville ersätta sin befintliga lackmaskin med något motsvarande som håller jämna steg med de kvicka jobbytena som digitaltrycket innebär. I Motala kör man bland annat två HP Indigo-linor, en 5000-maskin och en 5500-maskin, och då kan det handla om små jobb som tidigare åt upp stora bitar av förtjänsten om de skulle lackas.

– Vi har en UV-lackmaskin sen tidigare för att blank- och mattlacka trycksaker för effekt och skydd, säger Lasse Haak, produktionsansvarig på Danagård Litho i Motala (på bild). Det är en bra maskin som tyvärr är tidskrävande både vid uppstart och rengöring, vilket gör att det varken är tids- eller kostnadseffektivt när det ibland handlar om enstaka jobb i små upplagor. Efter ett samtal med Neopost stod det klart att de hade en maskin som de skulle visa på en mässa och det väckte vårt intresse.

Utöver sleeking och laminering finns det även möjlighet att lägga på folie. Det fungerar genom att man först laminerar trycksaken och sedan trycker det som ska folieras. Därefter kör man den laminerade trycksaken i sleekingmaskinen igen, men denna gång med en särskild folie, till exempel guld. Denna gång fastnar folien bara på det som är tryckt ovanpå lamineringen.

– Effekterna är en extra bonus för oss och något som våra säljare nu kan gå ut och erbjuda våra kunder, säger Lasse Haak. Det är bra för effekter på mindre upplagor som vi inte tidigare gjort på så små volymer.

 

Läs vidare

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2