Skandinaviens första sleekinglösning, en Eurolam 540 III, har installerats hos Danagård Litho digitaltrycksenhet i Motala. Sleeking är en helt ny typ av teknik för att skapa effekter på digitaltryck.
– Eurolam 540 III är en fullödig lamineringsmaskin i formatet 50 x 70 för enkelsidig laminering av trycksaker, men har även den nya sleekingtekniken, säger Bo Heiwe, produktspecialist hos Neopost.
– Sleeking är en film som har förmågan att lämna efter sig en matt eller blank yta på det tryckta arket, beroende på vilken film du använder, säger Bo Heiwe. Tekniken fungerar med både tonermaskiner och HP Indigo. Först lägger maskinen på en sleekingfilm på arket med en värmevals. I nästa steg drar maskinen bort filmen, som kan användas flera gånger, och kvar blir en lackliknande effekt.
En av de främsta anledningarna till investeringen var att man i Motala ville ersätta sin befintliga lackmaskin med något motsvarande som håller jämna steg med de kvicka jobbytena som digitaltrycket innebär. I Motala kör man bland annat två HP Indigo-linor, en 5000-maskin och en 5500-maskin, och då kan det handla om små jobb som tidigare åt upp stora bitar av förtjänsten om de skulle lackas.
– Vi har en UV-lackmaskin sen tidigare för att blank- och mattlacka trycksaker för effekt och skydd, säger Lasse Haak, produktionsansvarig på Danagård Litho i Motala (på bild). Det är en bra maskin som tyvärr är tidskrävande både vid uppstart och rengöring, vilket gör att det varken är tids- eller kostnadseffektivt när det ibland handlar om enstaka jobb i små upplagor. Efter ett samtal med Neopost stod det klart att de hade en maskin som de skulle visa på en mässa och det väckte vårt intresse.
Utöver sleeking och laminering finns det även möjlighet att lägga på folie. Det fungerar genom att man först laminerar trycksaken och sedan trycker det som ska folieras. Därefter kör man den laminerade trycksaken i sleekingmaskinen igen, men denna gång med en särskild folie, till exempel guld. Denna gång fastnar folien bara på det som är tryckt ovanpå lamineringen.
– Effekterna är en extra bonus för oss och något som våra säljare nu kan gå ut och erbjuda våra kunder, säger Lasse Haak. Det är bra för effekter på mindre upplagor som vi inte tidigare gjort på så små volymer.