Det är många år sedan Grafiska Företagens Förbund hade så många deltagare på sitt årsmöte. Över 100 personer deltog i diskussionen om branschens framtid – en framtid som nu för många ser ganska ljus ut, efter att sammanslagningar och effektivisering fått ordning på ekonomin i de många företagen.
Först ut var Richard Wahlund. Under många år var han rektor på Grafiska Institutet. Numera är han professor på Handelshögskolan. Han talade om hur världen ser ut ur marknadsförarens perspektiv.
– Marknadschefer tycker att arbetet med målgrupperna och budskapet är det viktigaste. Sedan kommer räckvidd och budgetar. Vilket medium som används, är inte något som marknadscheferna bryr sig så mycket om. Och miljöfrågorna står långt ner på listan.
På 20 år har tidningsannonseringen halverats. Det är framför allt de senaste fem åren som det befunnit sig i fritt fall. Samtidigt har internetbaserad marknadsföring vuxit nästan lika mycket.
Marknadsföring kan göras på så många olika sätt. Advokatkontoret använder till exempel den fina adressen, utformningen av rummen och valet av möbler som ett sätt att marknadsföra sig.
En typ av marknadsföring som används jättemycket – men inte syns i statistiken, är e-post. Det är så otroligt billigt att det nästan inte syns i mediemixen, även om det är en mycket använd kanal.
Andra medier som inte syns i statistiken för medieanvändning är när förpackningar görs säljande eller användning av sociala medier, PR, event och viral marknadsföring. Det köps också produktplacering i filmer för uppemot 15 miljarder årligen i världen i dag.
Frågar man konsumenterna, så föredrar de att se reklamen i butik, direktreklam, press och kataloger. Å andra sidan ligger internet, bio, radio och mobil ligger längst ner på listan över hur konsumenten vill bli inspirerad och få förslag om de dagliga inköpen.
För sällanköp är DR mest populärt bland konsumenterna, följt av kataloger, press och information i butiken. Konsumenterna är mest irriterade över mobil reklam, följd av TV, dagspress och annonser i magasin.
Detta skiljer sig mycket jämfört med marknadscheferna, som är mer negativa till tryckta medier än vad konsumenterna är. Marknadscheferna är också positiva till TV-reklamen, som konsumenterna är starkt negativa till.
Richard Wahlund konkluderar med att säga att:
– Sättet att öka intäkten är genom bättre differentiering och ökad kvalitet/effekt. Detta måste tas fram och erbjudas av det grafiska företaget.
Andra talare under dagen var Lotta Kronstam på Lime Travel och Pär Dahlstedt på Intellecta.
Lime Travel gör skräddarsydda paketresor för familjer och andra som vill ha unika upplevelser. Hos dem handlar det om att sälja förtroende.
– Vi säljer bara resor till platser där vi själva har varit och själva har varit på de hotell vi föreslår.
Lime Travel använder massor av tryck. Framför allt en katalog men också vykort till kunder, inbjudningar och visitkort. Lotta Kronstam hade gärna sett att grafiska företag bjöd in till träffar, endagsutbildning i Indesign eller skickade en kundtidning med inspiration.
Pär Dahlstedt berättade om hur skickliga de varit när det gäller att öka värdet på det de producerar. Augmented Reality, där en film spelas när man drar mobilen över en bild, är ett exempel. Ett annat exempel är att förse trycksaken med bling-bling.
– Ibland är kunden inte nöjd med priset, utan vill ha det billigare. Föreslår vi då att förse trycksaken med olika effekter och ta ett ännu högre pris, så händer det att vi kommer igenom, säger Pär Dahlstedt.
I Intellectas rapport för första kvartalet är det de grafiska aktiviteterna som har stått för merparten av det väsentligt ökade resultatet.