Konferens om 3d-print och additiv teknik

PUBLICERAD: 10 juni 2013
UPPDATERAD: 10 juni

am_dagen_editorial

Den 19 september på Kistamässan i Stockholm arrangerar AGI-drivna 3dp.se årets konferens om 3d-print och additiva tillverkningstekniker – AM-Dagen.

Under en hel dag får du lyssna på de främsta experterna vad gäller att tillverka additivt i metall och plast. Dessutom finns flera maskiner på plats så att du kan testa själv.

Hälften av alla nya maskiner går nu rakt in i de tillverkande företagen, där de används i utveckling och produktion. Priser på många maskiner har halverats på ett år och flera nya material presenteras varje vecka.

Detta tas upp på konferensen. Dessutom får du konkreta exempel på under AM-Dagen på Kistamässan i Stockholm den 19 september.

Utvecklingen av de additiva teknikerna handlar både om korta serier och skräddarsydd enstycksproduktion, men också att producera komplexa form- och gjutverktyg som traditionell teknik inte rår på. Det som möjliggör denna utveckling är innovationer inom utrustning och material.

AM-Dagen riktar sig till svenska tillverkningsföretag. Under dagen lär du dig hur de olika teknikerna fungerar och vilka egenskaper de olika plast- och metallmaterialen har. Keynote-talare är Phil Reeves från brittiska analysföretaget Econolyst. Han har djupa erfarenheter både från forskarvärlden och affärsutveckling. Phil förklarar framväxten av AM-tekniken och vilka krafter som driver teknikenoch affärerna.

På metallsidan kommer Arcam och berättar om hur deras EBM-teknik framgångsrikt används av stora företag som GE Aviation för att producera flygplansdelar som både har längre livslängd och som bidrar till bränslesnålare plan.

3dp.se har även bjudit in Dr Klas Boivie från norska Sintef, som under sin karriär fördjupat sig i produktionstekniker och metallpulver för additiv tillverkning av metalldelar.

På plastsidan har man bjudit in två av landets främsta servicebyråer för prototyper och kortserietillverkning – Acron Formservice och Prototal. De kommer i ett antal kundfall att berätta om hur de hjälper sina kunder med funktionsprototyper, enstycksproduktion och kortserieproduktion.

Läs mer om programmet och anmäl dig här

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)