Fespa: Populärt från Fujifilm

PUBLICERAD: 27 juni 2013
UPPDATERAD: 27 juni

IMG_3635
Fespa 2013.
Det märks att Acuity med led-belysning är den mest populära maskinen hos Fujifilm. Härdningen av färgen med led-ljus kräver betydligt mindre energi än uv. Samtidigt kan känsligare material användas, som inte tål för mycket värme.

– Lamporna ska hålla över 15 000 timmar, säger Fujifilms nya säljare Michael Westin, som tillsammans med vd Henrik Åkerman är på Fespa. Som jämförelse håller en uv-lampa ungefär 1000 timmar.

– Jag tycker också att färgen gör materialet lite mer böjbart jämfört med uv-härdade färger, säger Michael Westin.

Om man inte behöver så höga hastigheter, så är led ett bra alternativ. Färgen är dyrare, eftersom den ska härda vid den specifika våglängd som led har, istället för det något bredare spektrum som klaras med uv-ljus. I dagsläget kan heller inte led-maskiner göras så snabba. Fujifilms ligger på maximalt 20 kvm i timmen, vilket ska jämföras med det tio-, tjugo- eller trettiodubbla i de mer industriella uv-härdande maskinerna.

Med Acuity Led har Fujifilm istället fokuserat på flexibilitet. Den har ett nedfällbart bord på båda sidor, så att den valfritt kan köras rulle-till-rulle eller med ark.

– Materialet kan ha en tjocklek upp till 13 mm och maskinen har ett väl täckande vitt bläck. Och led-lampan är helt utvecklad inom Fujifilm, så de har koll på hela processen, avslutar Henrik Åkerman.

IMG_3636

 

Läs vidare

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2