När kuverttillverkaren Bong den 12 juli presenterade sina halvårssiffror hade både omsättning och resultat försämrats något, jämfört med i fjol. Det område som företaget själv lyfter fram som sin tillväxtprodukt – de vadderade Propac påsarna, som bland annat spelar en viktig roll i den växande e-handeln – har minskat 10 procent, vilket är något mindre än de totalt 15 procent som omsättningen totalt minskat med.
Även om kassaflödet för första halvåret låg på minus 86 miljoner, delvis orsakat av investeringar, så är det ingen risk att företaget får slut på pengar.
– En betydande tillförsel av eget kapital samt ny långsiktig finansiering har säkrats, vilket kommer att ge bolaget en stabil plattform för fortsatt förbättringsarbete och utveckling, sa Bongs VD Anders Davidsson när resultatet presenterades.
– Redan aviserade besparingsprogram löper enligt plan och förväntas ge en tydlig positiv effekt från och med fjärde kvartalet 2013, fortsatte han.
Så här såg talen ut, dels för andra kvartalet och dels för första halvåret som helhet:
April – juni 2013
- Nettoomsättning 628 MSEK (712)
- Propacförsäljning 100 MSEK (108)
- Rörelseresultat -20 MSEK (-19)
- Resultat efter skatt -28 MSEK (-27)
- Kassaflöde efter investeringar -70 MSEK (-3)
- Resultat per aktie -1,62 SEK (-1,58)
- Nettoomsättning 1 305 MSEK (1 528)
- Propacförsäljning 205 MSEK (228)
- Rörelseresultat -67 MSEK (11) inklusive engångskostnad för strukturprogram om -60 MSEK (-40)
- Resultat efter skatt -76 MSEK (-18)
- Kassaflöde efter investeringar -86 MSEK (-23)
- Resultat per aktie -4,33 (-1,00)