Bong har säkrat nytt kapital

PUBLICERAD: 12 juli 2013
UPPDATERAD: 12 juli

När kuverttillverkaren Bong den 12 juli Bong H1, 2013presenterade sina halvårssiffror hade både omsättning och resultat försämrats något, jämfört med i fjol. Det område som företaget själv lyfter fram som sin tillväxtprodukt – de vadderade Propac påsarna, som bland annat spelar en viktig roll i den växande e-handeln – har minskat 10 procent, vilket är något mindre än de totalt 15 procent som omsättningen totalt minskat med.

Även om kassaflödet för första halvåret låg på minus 86 miljoner, delvis orsakat av investeringar, så är det ingen risk att företaget får slut på pengar.

– En betydande tillförsel av eget kapital samt ny långsiktig finansiering har säkrats, vilket kommer att ge bolaget en stabil plattform för fortsatt förbättringsarbete och utveckling, sa Bongs VD Anders Davidsson när resultatet presenterades.

– Redan aviserade besparingsprogram löper enligt plan och förväntas ge en tydlig positiv effekt från och med fjärde kvartalet 2013, fortsatte han.

Så här såg talen ut, dels för andra kvartalet och dels för första halvåret som helhet:

April – juni 2013

  • Nettoomsättning 628 MSEK (712)
  • Propacförsäljning 100 MSEK (108)
  • Rörelseresultat -20 MSEK (-19)
  • Resultat efter skatt -28 MSEK (-27)
  • Kassaflöde efter investeringar -70 MSEK (-3)
  • Resultat per aktie -1,62 SEK (-1,58)
Januari-juni 2013
  • Nettoomsättning 1 305 MSEK (1 528)
  • Propacförsäljning 205 MSEK (228)
  • Rörelseresultat -67 MSEK (11) inklusive engångskostnad för strukturprogram om -60 MSEK (-40)
  • Resultat efter skatt -76 MSEK (-18)
  • Kassaflöde efter investeringar -86 MSEK (-23)
  • Resultat per aktie -4,33 (-1,00)

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke