Elanders har vuxit 25 procent

PUBLICERAD: 13 juli 2013
UPPDATERAD: 13 juli

Elanders rapport 2013Från 2010 har Elanders vuxit varje år och omsätter nu 25 procent mer. Bara under det senaste året har omsättningen ökat med sju procent. Vinsten ökar ännu mer, om man väljer att se bort från de extraordinära intäkter som en del tryckerier, så även Elanders, har valt att skaffa sig från momssystemet. 21 procent har vinsten ökat första halvåret i år, jämfört med samma period i fjol.

Första halvåret i år omsattes över en miljard kronor. Vinsten blev över 50 miljoner. Och i sin text i halvårsredovisningen bedömer vd Magnus Nilsson att det finns mer att hämta:

– Trots ett förbättrat resultat kunde vi under andra kvartalet se att efterfrågan minskade från våra kunder inom tillverkningsindustrin och då huvudsakligen på den västeuropeiska och nordamerikanska marknaden. Den minskade efterfrågan tycks inte vara strukturrelaterad, utan snarare hänförlig till en nedgång i konjunkturen.

Magnus Nilsson lyfter fram flera framgångsfaktorer i halvårsrapporten 2013: Utvecklingen i Kina, förvärvet av Midland och McNaughtan’s samt hopflyttningen i Tyskland och Sverige så att produktion bara sker på en plats i respektive land. Produktionen i Polen och Ungern, relaterat till exportmarknaderna, har också ökat med 40 procent på bara ett år.

Här är siffrorna från halvårsrapporten, samt specificerat vad som skett under andra kvartalet:

 

Det första halvåret

■ Omsättningen ökade med 7% och uppgick till 1005(941)Mkr.
■ Rörelseresultat exklusive engångsposter ökade till 51 (42)Mkr,
en förbättring med 21% mot samma period föregående år.
■ Rörelseresultat inklusive engångsposter uppgick till 51 (58)Mkr.
■ Resultat före skatt exklusive engångsposter ökade till 36(30)Mkr,
en resultatförbättring med 23%.
■ Resultat före skatt inklusive engångsposter uppgick till 36(46)Mkr.
■ Nettoresultatet uppgick till 22(32)Mkr eller 0,98(1,56)kronor
per aktie.
■ Det operativa kassaflödet uppgick till 4(69)Mkr, varav företagsförvärv utgjorde –22(3)Mkr.

 

Det andra kvartalet


■ Omsättningen ökade med 6% till 512(481)Mkr.
■ Rörelseresultat exklusive engångsposter ökade till 28(23)Mkr,
en förbättring med 25% mot samma period föregående år.
■ Rörelseresultat inklusive engångsposter uppgick till 28(39)Mkr.
■ Resultat före skatt exklusive engångsposter ökade till 21 (16)Mkr,
en resultatförbättring med 29%.
■ Resultat före skatt inklusive engångsposter uppgick till 21 (32)Mkr.
■ Nettoresultatet uppgick till 12(22)Mkr eller 0,51 (1,03)kronor
per aktie.
■ Det operativa kassaflödet uppgick till 34(42)Mkr, varav företagsförvärv utgjorde –2(3)Mkr.

 

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319