Delar av JMS återuppstår

PUBLICERAD: 8 augusti 2013
UPPDATERAD: 8 augusti

JMS Kontoret

I juli lämnade JMS Media System in en ansökan om konkurs för sina tre operativa verksamheter i Vellinge och Helsingborg. Nu köper fd ägaren Stefan Mannfalk tillbaka företagen i Vellinge genom JMS Reklamgården AB.

Turerna runt JMS fortsätter efter det oväntade beskedet om att koncernen begärt sig själv i konkurs. Konkursförvaltare Ola Sellert bekräftar att JMS Reklamgården förvärvat JMS Mediasystem Vellinge och JMS Rulloffset strax efter att konkursansökan lämnat in. Efter fackliga förhandlingar står det nu klart att 33 av de 70 personer som sagt upp i Vellinge kommer att återanställas, enligt Dagens Arbete.

– JMS Reklamgården lade ett bud på verksamheterna i Vellinge redan innan jag hann annonseras ut dem. Jag bedömde att budet var skäligt och godkände därför överlåtelsen, säger Ola Sellert.

Någon lösning för konkursdrabbade JMS Rulloffset Helsingborg har ännu inte siktats. Två spekulanter uppges dock vara intresserade av Helsingborgstryckeriet. Sista dagen för en eventuell överlåtelse är den 12 augusti.

– I Helsingborg är situationen annorlunda och där börjar det bli ont om tid. Kundernas lättrörlighet och frågor runt fastigheten gör att handläggningstiden minskat, säger Ola Sellert och uppger att han inte riktigt är införstådd i ägarstrukturen i JMS Reklamgården.

Hur vanligt är det att före detta ägare köper tillbaka sina företag på det här sättet?

– Jag har förstått att Stefan Mannfalk finns med i den nya ägarstrukturen men på vilket sätt har jag ännu inte hunnit sätta mig in i. Om det förekommit någon tveksamhet är det upp till mig att ta reda på det, säger Ola Sellert.

Grafiskt Forum AGI har sökt Stefan Mannfalk för en kommentar utan att lyckas. Genom Joacim von Bodungen, kommunikationsansvarig på JMS, ger företaget följande svar på tidningens frågor:

Vad var orsaken till JMS konkurs?

– Våra satsningar inom magasintryck blev avsevärt mycket dyrare än budgeterat samtidigt som förväntade produktivitetsökningar blev fördröjda. Sammantaget ledde detta till en akut likviditetsbrist i början på sommaren.

Var konkursen planerad?

– Jag kan inte tänka mig att någon som drivit sitt eget bolag i över trettio år avsiktligt planerar för sin egen konkurs.

Hur mycket pengar handlar konkursen om?

­– Det beror på hur man räknar. Självklart är det stora materiella värden som riskerar att gå förlorade och mycket beror på om det bedrivs någon verksamhet eller ej. Resultatet vet vi först när förvaltaren är klar med sitt arbete.

Vad händer efter Reklamgårdens köp av Vellinge?

– Vi gör bedömningen att den tidigare Vellingeverksamheten har potential att skapa ett intressant erbjudande till marknaden även i framtiden och arbetar febrilt med att säkerställa kunder, medarbetare och leverantörer.

På vilket sätt är Stefan Mannfalk inblandad i Vellinge-förvärvet?

– Stefan Mannfalk äger det nya bolaget.

Vad händer med verksamheten i Helsingborg?

– Det vet vi inte. Förvaltaren driver den operationen tills vidare.

Vilken roll kommer Stefan Mannfalk att ha i den svenska tryckeribranschen i framtiden?

– Med sina 35 år i branschen är Stefan en unik resurs i termer av kunskap och erfarenhet. Detta i kombination med sin förmåga att snabbt förstå marknads- och mediatrender kommer sannolikt att bidra till att Stefan kommer att fortsätta att vara en profil inom branschen även många år framöver.

 

* JMS mest lönsamma satsning, Gigantprint i Norrköping, påverkas inte av konkursen. Det bolaget ligger helt utanför de övriga. Gigantprint omsätter drygt 120 miljoner kronor och har de senaste åren haft genomsnittliga vinstnivåer på närmare fem miljoner kronor före skatt.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam