Epson trycker på glas, bord och tyger

PUBLICERAD: 8 augusti 2013
UPPDATERAD: 8 augusti

 

Richard Garp, EpsonPå Sign Scandinavia, den 17-19 september i Kista, är Epson med och visar hur man, med hjälp av deras sublimeringsskrivare, kan ta fram ett tryck som sedan kunde överföras till tyg eller plast. På Fespa, där samma lösningar visades, träffade vi Richard Garp, som är ansvarig i Sverige. Där visade Epson ett bord med en plastskiva, som man fick möjlighet att skrapa på utan att något hände.

– Hemligheten är att trycket förvandlas till gas i samband med sublimeringen. Gasen tränger sedan in i materialet och blir ett med det. Det kvittar om det är en tjock polyesterskiva eller ett vävt tyg. Är det ett tyg så har vi testat att tvätta t-tröjor 60 gånger utan någon anmärkningsvärd försämring av trycket, säger Richard Garp.

Resultatet blir imponerande. Det är svårt att se på trycket i tidningen, men jag har försökt ta bild så nära som möjligt.

För att trycka på sublimeringsmaterialet används någon av Epsonskrivarna 6000F eller 7000F. Enda skillnaden mellan dem är bredden – 112 respektive 164 cm bredd. På mässan användes transferpapper från det holländska bruket Coldenhove. Det är ett 350 år gammalt bruk som på senare år specialiserat sig på att göra ett antal patenterade sublimeringspapper. Över huvudtaget pågår mycket forskning och utveckling inom digitaltryck på tyger – direkt eller indirekt. Coldenhove är en del av detta arbete.

 

Genombrott med Ilfordfilm

Epson har även ett samarbete med engelska Ilford film. Det projektet går ut på att ersätta ljuslådornas processade filmer med en printad film. Vid backlit projektion finns nästan det enda område som fortfarande exponerar på en film som sedan framkallas. Men detta område har samarbetet mellan Ilford och Epson i stort sett gjort digitalt. Fortfarande syns lite skillnad i hudtonerna när de två filmerna sitter bredvid varandra. Men det är verkligen en mycket liten skillnad och det är tveksamt om ens de mest kritiska kosmetikföretagen märker någon skillnad. Prismässigt är dock skillnaden betydlig. Epson kör ut i en vanlig 11880 skrivare med pigmenterat, vattenbaserat bläck. Det är en skrivare som kostar under 100 000 kronor.

– Det som vållat oss mest huvudbry är svärtan. Med det nya bläck som vi har med oss på mässan, kombinerat med Ilfords nya film och att köra skrivaren med maximala 16 pass, tycker vi dock att problemet nu är löst.

Epson tränger längre och längre in i signage, efter att ha lagt marknaden för korrekturskrivare under sig. Fortfarande säljer de dock 500 skrivare för tekniska utskrifter varje gång de säljer 15 skrivare för Sign.

– Men marknaden för små skrivare krymper, den för format 60-90 cm står still medan marknaden för stora skrivare är den som växer.

 

 

 

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2