Grafisk profil lämnar ett stort tomrum efter sig

PUBLICERAD: 15 augusti 2013
UPPDATERAD: 15 augusti

Jesper_web

Den grafiska branschen förlorade i fredags en välkänd profil när Jesper Skantze, 52, gick bort alldeles för tidigt. Väl känd, från sina uppdrag som vd för Schneidler Grafiska AB och ordförande i Grafiska Leverantörsföreningen, lärde många känna en man med ett djupt engagemang i branschen.

Jesper Skantzes karriär i den grafiska industrin började 1985 med en utbildning i maskinteknik på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm. Parallellt med fortsatta studier som teknologie licentiat, vid Institutet för verkstadsteknisk forskning, studerade Jesper även till civilekonom vid Stockholms universitet.

1987 erhöll Jesper ett stipendium från japanska utbildningsdepartementet för ett och ett halvt års studier vid Tokyo University, där han och blivande hustrun Eva bodde fram till 1989.

1990 började Jesper på Schneidler Elektronik AB och drev verksamheten framgångsrikt med bland annat Nokia och Ericsson, som var stora kunder på material för tillverkning av mönsterkort till mobiltelefoner och system.

Som vd för Schneidler Grafiska var han med och utvecklade företaget till att bli en av de ledande leverantörerna till den digitala storformatsindustrin.

Privat hade Jesper ett starkt engagemang för Lidingö Vikings ishockeyklubb där samtliga söner spelat. Under flera år var han huvudtränare för det framgångsrika -92-laget.

Utmärkande för Jesper var hans stora positiva energi och beslutsamhet. Han var mycket uppskattad både som chef och affärskollega och kommer att bli djupt saknad av familj, vänner och kollegor.

Jesper efterlämnar hustrun Eva och deras söner Axel, Marcus och Carl.

 

Grafiska Leverantörsföreningen sörjer en kollega och vän:

”Genom Jesper Skantzes allt för tidiga bortgång har Grafiska Leverantörsföreningen, och den grafiska branschen, förlorat en mycket uppskattad ordförande, kollega och vän. Hans starka ledarskap karakteriserades av en betydande branschkunskap, lyhördhet och professionalism, vilket också genomsyrade hans engagemang i föreningen och i styrelsens arbete. Jespers bortgång lämnar ett stort tomrum efter sig”.

GLs styrelse

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2