Den smarta telefonen dominerar alltmer

PUBLICERAD: 22 augusti 2013
UPPDATERAD: 22 augusti
Konferensen på Slagthuset i Malmö var välbesökt.
Konferensen på Slagthuset i Malmö var välbesökt.

Den smarta telefonen blir allt mer dominerande. Det konstaterade Henrik Berggren, vd och grundare av Readmill, när han talade på The conference i Malmö den 21 augusti. Readmill har en app som möjliggör läsning av böcker både via smartphone och läsplatta.

Användningen av smarta telefoner skjuter i höjden mer än vad någon prognos hade förespeglat. Framför allt är det de särskilda e-läsarna, som Amazons Kindle, som tar stryk. Men försäljningen av smarta telefoner växer också väldigt mycket snabbare än försäljningen av läsplattor.

– 2010 såldes lika många tablets och e-readers, säger Henrik Berggren. 2011 växte båda, även om tablets växte mest. Året därpå, 2012, minskade försäljningen av e-boksläsare med 36 procent.

– Men det finns en enhet som krossar båda dessa produkter och det är smarta telefoner. Mycket har hänt sedan iPhone 3G upp till iPhone5. Den senare har fem gånger så många pixlar på skärmen, jämfört med 3G. Detta har stor betydelse för läsning och i dag är det faktiskt i den smarta telefonen som flest böcker läses.

 

PÅ ALLA PLAN. När Readmill jämför de läsare som läser böcker på smart telefon med de som läser på platta, så dominerar telefonen på alla områden. Man skulle till exempel tro att det tar längre tid att läsa i mobilen, men de som läser i mobilen avslutar i genomsnitt sin bok på 30 dagar, jämfört med genomsnittet 32 dagar för de som läser på läsplatta.

– Smartphoneanvändare läser fler böcker, citerar mer, kommenterar mycket mer, påbörjar och läser ut fler böcker och har många fler följare, konstaterar Henrik Berggren.

Så den klara vinnaren är telefonen, medan tablet är tvåa och e-reader är den stora förloraren.

– Och var uppmärksam på att 30 procent av alla elektroniska böcker köps för att ges bort. Så du kan aldrig utgå från att den som köpt också är den som läst boken.

 

PLATTAN DOMINERAR FÖR SPEL. Alex Dale är en av fem delägare i King.com, som utvecklar spel. Han kunde konstatera att en tredjedel av den tid vi sysselsätter oss med vår smarta telefon, spelar vi spel. Motsvarande för läsplattor är 2/3.

Spel sysselsätter vi oss framför allt med i sängen. 18 procent av allt spelande görs där, jämfört med exempelvis 12 procent när vi befinner oss i en bil.

– 38 procent börjar ett spel genom tips från kollega. Motsvarande för reklam på Facebook är 20 procent. Så de sociala medierna och tipsande där är helt centralt för att få nya användare, konstaterar Alex Dale, som också berättar att 80 procent av de som exempelvis spelar igenom Candu Crush, gör det utan att någon gång betala för att slippa reklam, komma förbi ett hinder eller något annat.

Men de 20 procenten räcker tydligen långt. I fjol omsatte bolaget 188 miljoner, med en vinst på sju miljoner. Det var en dubbling av både omsättning och vinst på två år.

 

SPOTIFY. Ett företag som däremot inte tjänar pengar, är Spotify. De växer i gengäld med enorm hastighet. I fjol steg omsättningen från 172 miljoner till över en miljard kronor.

Will Page från Spotify verkade dock inte särskilt bekymrad. Just nu är allt fokus på tillväxt och de har verkligen blivit en viktig spelare. Pengar från Spotify gjorde så att den svenska musikindustrin växte med 20 procent i fjol. Det smittade även av sig på live-musiken, som ökade sin omsättning med 12 procent i Sverige i fjol.

– Just nu är det Holland som står i fokus. Det är en marknad där stöld av musik traditionellt varit mycket stort ända sedan 1999. Men när vi har analyserat, så ser vi att hälften av Hollands 1,8 miljoner pirater laddade ner mindre än tre filer under hela fjolåret. De tio procent som stal mest, laddade ner hälften av allt som stals.

– Frågan är om det är lättast att få de stora eller små tjuvarna att börja betala. Det tittar vi på för närvarande, säger Will Page.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560