Den smarta telefonen dominerar alltmer

PUBLICERAD: 22 augusti 2013
UPPDATERAD: 22 augusti
Konferensen på Slagthuset i Malmö var välbesökt.
Konferensen på Slagthuset i Malmö var välbesökt.

Den smarta telefonen blir allt mer dominerande. Det konstaterade Henrik Berggren, vd och grundare av Readmill, när han talade på The conference i Malmö den 21 augusti. Readmill har en app som möjliggör läsning av böcker både via smartphone och läsplatta.

Användningen av smarta telefoner skjuter i höjden mer än vad någon prognos hade förespeglat. Framför allt är det de särskilda e-läsarna, som Amazons Kindle, som tar stryk. Men försäljningen av smarta telefoner växer också väldigt mycket snabbare än försäljningen av läsplattor.

– 2010 såldes lika många tablets och e-readers, säger Henrik Berggren. 2011 växte båda, även om tablets växte mest. Året därpå, 2012, minskade försäljningen av e-boksläsare med 36 procent.

– Men det finns en enhet som krossar båda dessa produkter och det är smarta telefoner. Mycket har hänt sedan iPhone 3G upp till iPhone5. Den senare har fem gånger så många pixlar på skärmen, jämfört med 3G. Detta har stor betydelse för läsning och i dag är det faktiskt i den smarta telefonen som flest böcker läses.

 

PÅ ALLA PLAN. När Readmill jämför de läsare som läser böcker på smart telefon med de som läser på platta, så dominerar telefonen på alla områden. Man skulle till exempel tro att det tar längre tid att läsa i mobilen, men de som läser i mobilen avslutar i genomsnitt sin bok på 30 dagar, jämfört med genomsnittet 32 dagar för de som läser på läsplatta.

– Smartphoneanvändare läser fler böcker, citerar mer, kommenterar mycket mer, påbörjar och läser ut fler böcker och har många fler följare, konstaterar Henrik Berggren.

Så den klara vinnaren är telefonen, medan tablet är tvåa och e-reader är den stora förloraren.

– Och var uppmärksam på att 30 procent av alla elektroniska böcker köps för att ges bort. Så du kan aldrig utgå från att den som köpt också är den som läst boken.

 

PLATTAN DOMINERAR FÖR SPEL. Alex Dale är en av fem delägare i King.com, som utvecklar spel. Han kunde konstatera att en tredjedel av den tid vi sysselsätter oss med vår smarta telefon, spelar vi spel. Motsvarande för läsplattor är 2/3.

Spel sysselsätter vi oss framför allt med i sängen. 18 procent av allt spelande görs där, jämfört med exempelvis 12 procent när vi befinner oss i en bil.

– 38 procent börjar ett spel genom tips från kollega. Motsvarande för reklam på Facebook är 20 procent. Så de sociala medierna och tipsande där är helt centralt för att få nya användare, konstaterar Alex Dale, som också berättar att 80 procent av de som exempelvis spelar igenom Candu Crush, gör det utan att någon gång betala för att slippa reklam, komma förbi ett hinder eller något annat.

Men de 20 procenten räcker tydligen långt. I fjol omsatte bolaget 188 miljoner, med en vinst på sju miljoner. Det var en dubbling av både omsättning och vinst på två år.

 

SPOTIFY. Ett företag som däremot inte tjänar pengar, är Spotify. De växer i gengäld med enorm hastighet. I fjol steg omsättningen från 172 miljoner till över en miljard kronor.

Will Page från Spotify verkade dock inte särskilt bekymrad. Just nu är allt fokus på tillväxt och de har verkligen blivit en viktig spelare. Pengar från Spotify gjorde så att den svenska musikindustrin växte med 20 procent i fjol. Det smittade även av sig på live-musiken, som ökade sin omsättning med 12 procent i Sverige i fjol.

– Just nu är det Holland som står i fokus. Det är en marknad där stöld av musik traditionellt varit mycket stort ända sedan 1999. Men när vi har analyserat, så ser vi att hälften av Hollands 1,8 miljoner pirater laddade ner mindre än tre filer under hela fjolåret. De tio procent som stal mest, laddade ner hälften av allt som stals.

– Frågan är om det är lättast att få de stora eller små tjuvarna att börja betala. Det tittar vi på för närvarande, säger Will Page.

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj