Ricoh ISO-ackrediteras för ny mätmetod

PUBLICERAD: 5 september 2013
UPPDATERAD: 5 september

Som första, och hittills enda grafiska företag, har Ricoh ackrediterats enligt ISO 16759 för en egenutvecklad metod för hur man kan mäta koldioxidavtryck. Mätmetoden, som kan användas av alla led i grafisk produktion från design till distribution, formulerar en gemensam riktlinje för uträkningarna.

ISO 16759 är en branschöverskridande standard som visar på huvuddragen av vad som krävs av en koldioxidkalkylator. Den fungerar alltså inte som en räknare i sig själv. Med stöd från ISO 16759 blir det istället enklare för användaren att hitta gemensamma referenspunkter som gör beräkningarna trovärdiga.

Ricohs ISO-certifierade mätmetod är resultatet av företagets långsiktiga arbete med att minska sitt eget koldioxidavtryck.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2