Mimaki glada för marknadsandelar

PUBLICERAD: 18 september 2013
UPPDATERAD: 18 september

Mike HorstedAlla Mimakis storformatsskrivare är utrustade med skrivhuvuden från Ricoh. På Sign Scandinavia visar Ricoh, för första gången i Sverige, dessa maskiner under sitt eget namn. Det är Mimaki som bygger maskinerna även när det står Ricoh på dem. Det är också samma bläck, även om kassetternas gjorts lite olika, så att man inte kan ta kassetter från det ena märket och använda i den andra.

Detta berättar Mike Horsted, som är europeisk marknadschef för Mimaki. Han säger också att det varit en tung vår för de europeiska signföretagen. Det har dock varierat mycket. Medan Tyskland gått bra, så har England gått väldigt bra. Norden är också bra men försiktiga, precis som Benelux.

– Här handlar man inte gärna utan att ha säkrat finansiering och vet att man klarar att betala sin maskin. Det är en hållning som jag uppskattar, säger Mike Horsted, som också säger att Mimaki totalt sett har vuxit 20 procent det senaste året.

 

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS