Sericomex är tillbaka

PUBLICERAD: 2 oktober 2013
UPPDATERAD: 2 oktober

Marcus Sörensson, SericomexFör ett år sedan tillträdde Marcus Sörensson som försäljningschef hos Sericomex i Landskrona. Sedan han blev chef har inte mycket varit sig likt hos detta av Mutoh ägda dotterbolag.

– Sign Scanadinavia var helt fantastisk för oss. Vi fick möjlighet att markera att vi verkligen är här. Alla leverantörer har det tufft  i Sverige. Men vi är några väldigt seriösa aktörer som vet vad det handlar om och med rätt koncept och sammansättning kommer vi att rida igenom det här.

– Det är viktigt för oss att titta på helheten. När våra kunder nu allt djupare ger oss in på att trycka på tyg, så ska vi inte bara hjälpa dem genom att sälja maskiner utan även ha material. Vi har knutit till oss Pongs, som är Europas största tillverkare på textilsidan. Dessutom har vi blivit återförsälajre av Monti Antonio på sublimeringssidan.

När man trycker på tyg krävs det att trycket efteråt värms så att det härdas in i tyget. Detta görs genom att de färdigtryckta tygrullarna sedan körs genom Monti Antonios temperaturstryda rullar.

– Infravärme inbyggt i skrivaren är inte lika stabilt som att arbeta med två separata maskiner. För att trygga säkerheten i produktionen, med jämn värme, satsar vi nu på två separata maskiner. Och tro mig, vi har haft en maskin ute med direktsublimering, innan vi bestämde oss för att erbjuda det hela genom två olika maskiner, avslutar Marcus Sörensson. 

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam