2013 började trögt i Norden

PUBLICERAD: 18 oktober 2013
UPPDATERAD: 18 oktober

IRM 1a halvåret 2013Samtliga reklammarknader i Norden backade under det första halvåret 2013 visar IRM:s nya rapport ”The Nordic Advertising Market”. De samlade reklamköpen i nordisk media uppgick till 4,8 miljarder euro under första halvåret 2013.

Totalt uppgick köpt medieutrymme på den nordiska marknaden till drygt 4,8 miljarder euro vilket innebär en minskning med 1,9 procent i förhållande till motsvarande period 2012. I lokala valutor minskade samtliga nordiska marknader i storlek under förra året. Norge upplevde det minsta tappet, endast 0,1 procent relativt första halvåret 2012. Tillbakagången var störst i Finland där medieinvesteringarna minskade med drygt 8 procent. Danmark och Sverige hamnade i mitten med ett tapp på 3 respektive 3,9 procent under perioden.

Norge är fortsatt den mest reklamintensiva marknaden i Norden. Reklaminvesteringar per invånare var 260 euro i Norge under första halvåret 2013. Därefter kommer Sverige med 189 euro, Danmark 177 och Finland med 130 euro per invånare.

 

Rapporten är på engelska och innehåller information kring annonsinvestering i Sverige, Norge, Finland och Danmark under åren 2008-2012 samt första halvåren 2012 och 2013.  Omsättning uppges i euro samt lokal valuta. Följande mediekategorier behandlas: tidningar, tidskrifter, kataloger, direktreklam, utomhus, TV, radio, bio och internet. Publikationen omfattar 34 sidor och kostar 6 500 kr i IRM:s onlinebutik!

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2