Möjligheten att trycka både vardagens tryck och det mer komplexa, var något som lockade många när Lundbergs Grafiska och Temo Mailer bjöd in för att visa helt nya möjligheter i digitaltryck.
Franska MGI tar standard tryckenheter från Konica Minolta – vilka har en färgrymd som är större än den som kan åstadkommas i offset – och bygger om dem så att de kan printa på både plast, papper, kartong och kuvert – i format upp till en meters längd. Lundbergs Grafiska säljer maskinerna, vilka framför allt används av kunder med stora volymer och komplexa krav.
Den 24 och 25 oktober var det öppet hus. Inbjudan kom i form av en trycksak där maskinen pressats till sitt yttersta. Allt var personaliserat och dessutom fanns massiva svarta plattor med blå och vit text – något som är riktigt giftigt att trycka digitalt.
Att resultatet imponerade kunde ses genom att så många hörsammade inbjudan och kom för att titta på maskinen i produktion hos Temo Mailer, där den både trycker kuvert och komplicerade lösningar inom direktreklam.
– Extremformatet på 330 x 1020 mm gav upphov till positiva kommentarer, säger Roland Eriksson hos Lundbergs Grafiska.
– Vi märkte tydligt hur intressant det här formatet är. Det medger en helt ny syn på digitaltryck. Behovet av mindre upplagor i 70×100 minskas avsevärt. Du kan alltså med enkelhet trycka en 8-sidig A4-folder med fyra A4 i bredd utan bekymmer.
– På så vis medger XL-formatet att du kan trycka allt ifrån panoramabilder till foldrar med altarskåpsfalsning, banners mm. Kuverttryck i Cmyk eller pms-färger kan även det hanteras i MGI Meteor 8700 XL. Upplagan styr du helt själv.
Inbjudan satte fart på intresset!
– Digitaltryckets genomslagskraft är i det närmaste oslagbar, säger vd Per Lundberg och fortsätter:
– Ett exemplariskt tryck med variabla inslag i kombination med återkoppling via Internet drog många intresserade besökare. Genom att bl a välja ett format som visar på maskinens fördelar, ett annorlunda kuvert med koppling till anmälan via mailformulär på nätet blev genomslagskraften optimal. Kompletterande e-postutskick med tack för anmälan samt närmare program förstärkte budskapet. Allt med samma formgivning för bästa synergieffekt.