Bättre karttjänst från tyska Locr

PUBLICERAD: 13 november 2013
UPPDATERAD: 13 november

Det tyska kartföretaget Locrs affärsidé är att förse kunder med kartor specifikt framtagna för marknadsföring, både i printbaserade och digitala medier.

I ett led att öka kvaliteten på dessa kartor har företaget inlett samarbete med flera nya leverantörer av geodata, bland dem Navteq och Tom Tom. Enligt företaget ska dessa nya källor innebära att man kan generera jpeg-filer av kundspecificerade kartor som är mer korrekta och innehåller fler detaljer.

– Allt fler företag använder personaliserade kartor i sin marknadsföring, säger Rolf Richter, Locrs vd. Men kartor ger bara mervärde om de är korrekta och kan visa alla detaljer för en specifik plats. Många använder bara en inzoomad bild från en större karta, men då försvinner ofta viktig information som gatunamn, stadsnamn eller förändringar i stadsbilden.

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

Bobst CEO, Jean-Pascal Bobst, hade ett budskap till journalisterna på företagets presskonferens på Drupa. ”Vi vill se oss som ett mjukvaruföretag, vi är inte längre ett stål- och maskinföretag” sa han och det är klart att det höjdes på ögonbrynen i journalistkåren.

Jeanx
Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.

ECO3 ePS
Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.

Arkitex
ECO3 visar prepresslösningar

Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare

Nu kommer en ny version av programmet Go Produce Flatbed Edition 3.0 som är skräddarsytt för skärmaskiner av flatbäddsmodell i F-serien.

_DSC0105
Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare