Det blir en Ipexmässa i vår

PUBLICERAD: 21 november 2013
UPPDATERAD: 21 november

ipex_november_390px

Det blir en Ipexmässa den 24-29 mars i London i vår. Det stod klart den 20 november, när 300 personer från 250 utställare var samlade på utställarträff på mässanläggningen Excel i London. Själv åkte jag dit för att se och höra vad som händer, eftersom många stora utställare ju sagt att de inte kommer att delta i Ipex.

trevor_crawford
Trevor Crawford.

Den största utställaren, alla kategorier, är Konica Minolta. För den som i senaste numret av AGI, nummer 499, läste om de nya maskiner som de lanserar, så är det knappast en överraskning. Andra stora printerleverantörer är MGI, Riso, Xeikon, Screen och Fujifilm. Deras närvaro räcker knappast för att ge en heltäckande bild av vad som händer – vare sig inom skrivare eller storformat.

Men på efterbehandlingssidan kommer mässan att vara betydligt mer heltäckande. Svenska Plockmatic är ett av de företag som satsar hårt. Detta är det helägda dotterbolaget Morganas hemmamarknad och de kommer att göra allt för att stärka sin ställning – både gentemot nationella och internationella besökare. Även Horizon, Watkiss, Neopost, Sitma, Autobond och ett antal tyska producenter (bland annat Renz och Hans Gronhi) kommer att visa vad de går för. Så för den som söker efterbehandling kommer mycket att visas.

– Vi räknar också med att vi kommer att landa på mellan 4-500 utställare, när vi nu har 250, säger utställningschefen Trevor Crawford, utan att på något sätt försöka dölja sin besvikelse över de många avhoppen.

Något annat som är intressant för besökarna blir de många föredrag som kommer att hållas, Ett antal scener läggs runtom i hallen, för att genom intressanta föredrag kompensera för det som saknas i utställningen. Om det lyckas, återstår att se. Kommer de att få de att få användarna att dela med sig av sina erfarenheter, så som arrangörerna hoppas. Det får vi förhoppningsvis veta i januari, när programmet ska presenteras.

 

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland