Digitaltryckta förpackningar på tillväxt visar undersökning

PUBLICERAD: 12 december 2013
UPPDATERAD: 12 december

___
–>Infotrends senaste undersökning sätter luppen på förpackningsbehovet hos de europeiska varumärkesägarna. Här är tryck och etiketter ytterst viktiga för alla som tillverkar konsumentprodukter. I synnerhet i Europa som har en bred och varierad marknad.

Undersökningen ”Packaging and the Brand Owner: Europe” tar upp de viktigaste frågorna om förpackningar, förpackningstryck och etiketter hos 250 varumärkesägare inom livsmedel, drycker, hälsa och skönhet och en rad andra vertikaler. Dessutom ingår 100 respondenter från europeiska etikettproducenter och förpackningsföretag.

En lärdom från undersökningen är att varumärkesägare förväntar sig att korta serier inom förpacknings- och etikettryck kommer att växa de närmaste två åren. Från 27 till 32 procent beroende på applikation. Dessutom förväntar sig 25 procent av varumärkesägarna att småvolymsjobben kommer att öka med 50 procent eller mer under samma tidsperiod.

Unikt för de europeiska varumärkesägarna är ett starkt behov att engagera konsumenter ner på individnivå. Här kan digitaltrycket bidra till att skapa segment, eller till och med personaliserade förpackningar. Varumärkesägarna är också villiga att betala extra för de unika applikationer som digitaltrycket kan erbjuda, menar Infotrends.

Läs vidare

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Han satsar 100 miljoner kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Mångsidig skärmaskin med fyra olika verktyg

Intec har lanserat en ny digital skärmaskin som ska kunna klara av såväl kiss cut-skärning av etiketter som tjockare räfflat förpackningsmaterial och allt däremellan.
Pack-shots

Åtta45 satsar på kinesisk laminator

När Åtta45 i Stockholm bytte ut sin ålderdomliga laminator hittade de en lösning från mittens rike. Med den kinesiska maskinen har de fått en snabb arbetshäst för stora volymer.
1-Åtta45

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w