___
–>Infotrends senaste undersökning sätter luppen på förpackningsbehovet hos de europeiska varumärkesägarna. Här är tryck och etiketter ytterst viktiga för alla som tillverkar konsumentprodukter. I synnerhet i Europa som har en bred och varierad marknad.
Undersökningen ”Packaging and the Brand Owner: Europe” tar upp de viktigaste frågorna om förpackningar, förpackningstryck och etiketter hos 250 varumärkesägare inom livsmedel, drycker, hälsa och skönhet och en rad andra vertikaler. Dessutom ingår 100 respondenter från europeiska etikettproducenter och förpackningsföretag.
En lärdom från undersökningen är att varumärkesägare förväntar sig att korta serier inom förpacknings- och etikettryck kommer att växa de närmaste två åren. Från 27 till 32 procent beroende på applikation. Dessutom förväntar sig 25 procent av varumärkesägarna att småvolymsjobben kommer att öka med 50 procent eller mer under samma tidsperiod.
Unikt för de europeiska varumärkesägarna är ett starkt behov att engagera konsumenter ner på individnivå. Här kan digitaltrycket bidra till att skapa segment, eller till och med personaliserade förpackningar. Varumärkesägarna är också villiga att betala extra för de unika applikationer som digitaltrycket kan erbjuda, menar Infotrends.