Digitaltryckta förpackningar på tillväxt visar undersökning

Infotrends senaste undersökning sätter luppen på förpackningsbehovet hos de europeiska varumärkesägarna. Här är tryck och etiketter ytterst viktiga för alla som tillverkar konsumentprodukter. I synnerhet i Europa som har en bred och varierad marknad.

Undersökningen “Packaging and the Brand Owner: Europe” tar upp de viktigaste frågorna om förpackningar, förpackningstryck och etiketter hos 250 varumärkesägare inom livsmedel, drycker, hälsa och skönhet och en rad andra vertikaler. Dessutom ingår 100 respondenter från europeiska etikettproducenter och förpackningsföretag.

En lärdom från undersökningen är att varumärkesägare förväntar sig att korta serier inom förpacknings- och etikettryck kommer att växa de närmaste två åren. Från 27 till 32 procent beroende på applikation. Dessutom förväntar sig 25 procent av varumärkesägarna att småvolymsjobben kommer att öka med 50 procent eller mer under samma tidsperiod.

Unikt för de europeiska varumärkesägarna är ett starkt behov att engagera konsumenter ner på individnivå. Här kan digitaltrycket bidra till att skapa segment, eller till och med personaliserade förpackningar. Varumärkesägarna är också villiga att betala extra för de unika applikationer som digitaltrycket kan erbjuda, menar Infotrends.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: