Förpackningstrycket i fokus

PUBLICERAD: 23 januari 2014
UPPDATERAD: 23 januari


Packbridge
Förpackningstrycket står nu inför lika radikala förändringar som civiltrycket gjorde för tio år sedan. Digitaltryck har blivit en viktig spelare på etikettsidan och nu kommer det även på kartongsidan, i och med att de första digitala B2 maskinerna i år kommer ut på marknaden.

Detta stod klart för det hundratal personer som kom till Packbridge seminarium ”Trycket ökar på förpackningarna”, som, under Per-Stefan Gersbros ledning, hölls den 21 januari i Malmö.

Förpackningsbranschen är inte alls i kris, på samma sätt som den civilgrafiska sidan. Det finns inga minskande volymer. Däremot finns en kolossal prispress, eftersom överkapaciteten är så hög.

Niklas Bengtsson från Eson Pac inledde med att visa hur många olika intressenter som är involverade i förpackningen. I centrum finns materialtillverkarna, konverterarna, kunder/varumärkesägare och konsumenterna. Men runt dem finns forskare, myndigheter, återvinnare och många andra intressenter.

Niklas Bengtsson visade en bild över hur mycket produktionen varierar från vecka till vecka. Det hände att det svängde så att de ena veckan producerade hälften mot normalen medan de veckan efter producerade 60 procent mer. Det fanns nästan ingen normal vecka – svängningarna var kraftiga.

– Ska vi förbättra det här, så krävs ett långt djupare samarbete mellan konverterarna och våra kunder. Det räcker inte med ettåriga avtal – istället krävs långsiktiga relationer med färre leverantörer. Det är också nödvändigt att det finns juridiskt bindande ansvar för kunder som inte levererar i tid – inte bara för när konverteraren inte blir klar som planerat.

 

SCA återvänder

SCA har en hygiendel, som uppträder som en vanlig kund till den tillverkande delen inom SCA. Det har hjälpt den tillverkande delen i sitt arbete, när de nu konverterat stora delar av sin papperstillverkning, så att den istället producerar tre typer av kartong eller liner för förpackning – allihop godkända för direktkontakt med livsmedel och alla gjorda från 100 procent jungfrufiber. Den senare fås i stor utsträckning från SCAs eget skogsbestånd, vilket är på storlek med Belgiens yta.

– Digitaltryck har hittills mest använts för att anpassa förpackningarna till lokala behov. Men jag tror att användningen kommer att öka, eftersom digitaltrycket en helt annan dynamik i tillverkningen.

 

HP Indigo är redan på banan

– På etikettsidan är HP Indigo nu helt dominerande. På förpackningssidan har vi väntat på format B2-maskinerna för att konverterarna ska ta digitaltrycket på allvar, säger Jan-Olof Jungersten, som är vd och ägare av Visutech i Göteborg.

– Den första maskinen i B2-formatet är nu inne i Oslo. Den kommer att bytas ut till en som är mer lämpad för kartongtryckningen, så snart den är färdigtestad – en betatest börjar köra hos en konverterare i Schweiz. Sedan är det bara en tidsfråga innan de första maskinerna kommer ut i Sverige., säger Jan-Olof Jungersten, som dock tror att det kommer att dröja till nästa lågkonjunktur innan alla är mottagliga för att i grunden ändra sitt sätt att producera.

 

Media Evolution

Media Evolution är ett kluster av företag som arbetar med media på olika sätt. Chef i detta kluster är Christer Månsson. Han pratade om kombinnovation, som handlar om att kombinera kunskap från två ställen och använda den för att skapa något nytt. Det resonemanget användes när bilkörande och livsmedel slogs ihop till att börja sälja mat på bensinmackarna.

– Fujitsu säger att vi går från ett industrisamhälle till en Human Centric Intelligent Society. I ett sådant samhälle är det jobbigt att ha baserat hela sin struktur på serieproduktion. Men det kräver mod att tänka nytt, som när Ericsson bestämde sig för att satsa allt på de mobila näten, trots att intäkterna kom från de fasta näten.

Christer Månsson lyfte också fram problem som uppstår i den nya världen.

– Datainspektionen vet att om de öppnar ett ärende om hur Facebook hanterar Personuppgiftslagen (PUL), så kommer inte Facebook att vara tillåten i Sverige. Därför väljer de att inte öppna ärendet.

– – –

I AGI 503, som utkommer den 6 mars, kommer vi att fördjupa oss i konsekvenserna det får vid övergången till digitalt förpackningstryck. Klicka här för att teckna prenumeration.

 

Läs vidare

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Han satsar 100 miljoner kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Mångsidig skärmaskin med fyra olika verktyg

Intec har lanserat en ny digital skärmaskin som ska kunna klara av såväl kiss cut-skärning av etiketter som tjockare räfflat förpackningsmaterial och allt däremellan.
Pack-shots

Åtta45 satsar på kinesisk laminator

När Åtta45 i Stockholm bytte ut sin ålderdomliga laminator hittade de en lösning från mittens rike. Med den kinesiska maskinen har de fått en snabb arbetshäst för stora volymer.
1-Åtta45

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w