Förpackningen öppnar möjligheter

PUBLICERAD: 25 februari 2014
UPPDATERAD: 25 februari

Oavsett om värde skapas genom lägre kostnad för en produkt eller tjänst eller genom bättre kvalitet, flexibilitet, tillgänglighet handlar det om att synliggöra detta värde för mottagaren. När det gäller konsumentprodukter handlar det också om att göra sig igenkänd.

Ett varumärke byggs upp av många komponenter. Men en sak är klar, när det gäller att kommunicera de värden varumärkesägaren vill att produkten ska vara laddad med till konsument, spelar förpackningen en huvudroll.

Förpackningskunskapen är viktig, inte bara för de stora företagen med väl tilltagna budgeter för marknadsföring. Den är essentiell för det lilla, lokala företaget, som har så mycket kvalitet och känsla att förmedla.

Den 25 mars är målgruppen främst små och medelstora företag när organisationen Packbridge arrangerar Packbridge efter 3 på Krinova i Kristianstad. Krinova har fokus på mat, miljö och hälsa och vi befinner oss då i livsmedelsproduktionens Mekka. På Krinova finns till exempel TransforMAT som är en katalysator som hjälper småskaliga skånska livsmedelsproducenter att utvecklas. Över 850 skånska matföretag som ingår i nätverket.

Temat denna eftermiddag är ”Förpackningen öppnar möjligheter” och deltagarna kommer att få veta mer om hur man hittar rätt förpackning, hur man jobbar med design som tilltalar konsumenten och hur förpackningen kommunicerar och skyddar varan. Dessutom kommer vi att få ta del av ett case. Programmet kommer att presenteras inom kort. På scenen kommer designers, förpackningsproducenter och användare att finnas.

Mer information på Packbridges webbplats.

Läs vidare

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Agfas nya automationslösningar: Grizzlybjörn får robotsällskap

Agfa presenterar robotlösningar för inkjetskrivare och flatbäddspress. Innovationerna exemplifierar hur automatisering kan förändra högvolymsproduktion, enligt tillverkaren.
FotoJet - 2024-08-22T105125.299

Boxes & Labels storinvesterar i maskinpark och byggnader

Det unga företaget har satsat över 100 miljoner kronor på två år.
Baggex

Jubilerande Scanpack gör storsatsning

I år fyller Skandinaviens största förpackningsmässa 60 år.
– Vi vill bjuda våra besökare på lite extra i år, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.
monika_olund_1920x1280

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web