Förpackningen öppnar möjligheter

PUBLICERAD: 25 februari 2014
UPPDATERAD: 25 februari

Oavsett om värde skapas genom lägre kostnad för en produkt eller tjänst eller genom bättre kvalitet, flexibilitet, tillgänglighet handlar det om att synliggöra detta värde för mottagaren. När det gäller konsumentprodukter handlar det också om att göra sig igenkänd.

Ett varumärke byggs upp av många komponenter. Men en sak är klar, när det gäller att kommunicera de värden varumärkesägaren vill att produkten ska vara laddad med till konsument, spelar förpackningen en huvudroll.

Förpackningskunskapen är viktig, inte bara för de stora företagen med väl tilltagna budgeter för marknadsföring. Den är essentiell för det lilla, lokala företaget, som har så mycket kvalitet och känsla att förmedla.

Den 25 mars är målgruppen främst små och medelstora företag när organisationen Packbridge arrangerar Packbridge efter 3 på Krinova i Kristianstad. Krinova har fokus på mat, miljö och hälsa och vi befinner oss då i livsmedelsproduktionens Mekka. På Krinova finns till exempel TransforMAT som är en katalysator som hjälper småskaliga skånska livsmedelsproducenter att utvecklas. Över 850 skånska matföretag som ingår i nätverket.

Temat denna eftermiddag är ”Förpackningen öppnar möjligheter” och deltagarna kommer att få veta mer om hur man hittar rätt förpackning, hur man jobbar med design som tilltalar konsumenten och hur förpackningen kommunicerar och skyddar varan. Dessutom kommer vi att få ta del av ett case. Programmet kommer att presenteras inom kort. På scenen kommer designers, förpackningsproducenter och användare att finnas.

Mer information på Packbridges webbplats.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Agfas nya flatbäddsskrivare Onset Panthera FB3216 är byggd för stora volymer och exceptionell hastighet. Dessutom kan maskinen leverera lackeffekter utan lack.

_DSC0097
Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar "prepressintelligens" i sjätte generationen av Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra.

_DSC0054
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Kraftfull skärteknologi kombinerat med automatisering

På FESPA kommer Zünd att demonstrera hur en kombination av kraftfull skärteknik, intelligent mjukvara och innovativa lösningar för automatiserad materialhantering kan göra digital skärning både effektiv och mångsidig.

Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen
Kraftfull skärteknologi kombinerat med automatisering

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning