Oavsett om värde skapas genom lägre kostnad för en produkt eller tjänst eller genom bättre kvalitet, flexibilitet, tillgänglighet handlar det om att synliggöra detta värde för mottagaren. När det gäller konsumentprodukter handlar det också om att göra sig igenkänd.
Ett varumärke byggs upp av många komponenter. Men en sak är klar, när det gäller att kommunicera de värden varumärkesägaren vill att produkten ska vara laddad med till konsument, spelar förpackningen en huvudroll.
Förpackningskunskapen är viktig, inte bara för de stora företagen med väl tilltagna budgeter för marknadsföring. Den är essentiell för det lilla, lokala företaget, som har så mycket kvalitet och känsla att förmedla.
Den 25 mars är målgruppen främst små och medelstora företag när organisationen Packbridge arrangerar Packbridge efter 3 på Krinova i Kristianstad. Krinova har fokus på mat, miljö och hälsa och vi befinner oss då i livsmedelsproduktionens Mekka. På Krinova finns till exempel TransforMAT som är en katalysator som hjälper småskaliga skånska livsmedelsproducenter att utvecklas. Över 850 skånska matföretag som ingår i nätverket.
Temat denna eftermiddag är ”Förpackningen öppnar möjligheter” och deltagarna kommer att få veta mer om hur man hittar rätt förpackning, hur man jobbar med design som tilltalar konsumenten och hur förpackningen kommunicerar och skyddar varan. Dessutom kommer vi att få ta del av ett case. Programmet kommer att presenteras inom kort. På scenen kommer designers, förpackningsproducenter och användare att finnas.
Mer information på Packbridges webbplats.