Fespa Digital drar igång den 20 maj i München och vi fick en pratstund med Fespas vd, Neil Felton, för att höra mer om storformatstrender och planerna inför eventet.
Vilka trender ser du inom storformatstekniken?
– Återkoppling från våra medlemmar bekräftar att övergången till digital teknik fortsätter att forma storformatsbranschen, samtidigt som den digitala tekniken motiverar de grafiska tjänsteleverantörerna att bredda sig mot kreativa applikationer för kunder inom en rad olika vertikaler.
– Bannrar, affischer och skyltar är fortfarande de tre mest populära applikationerna som produceras. Men vi ser tillväxt inom textilprint, POP, inredning, utomhusvepor och industriapplikationer.
– I vår senaste undersökning, World Wide Survey, uppgav 81 procent av de medverkande att de hanterar mer textil, 71 procent uppgav att de får fler POP-applikationer, 68 procent producerar mer utomhusvepor och 67 procent får in fler industriella jobb.
– Undersökningen visade också att 81 procent av trycksaksleverantörernas jobb är på flexibelt material. Men 27 procent av de medverkande i undersökningen uppgav att de planerar investeringar i utrustning för rigida material. Det ser därför ut som om applikationsmixen är på väg att förändras mot POP, inredning och industriapplikationer.
Ni har nyligen utökat mässytan, varför har ni gjort det och hur stor blir mässan nu?
– Vi har expanderat ytan med 4000 kvadratmeter, vilket ger en total mässyta på 37 000 kvadratmeter. Det gör Fespa Digital 2014 till den hittills största Fespa Digital och 20 procent större än förra Fespa Digital som hölls i Hamburg 2011.
– Flera av våra större utställare har valt större monteryta än tidigare, vilket vi tycker visar att de ser Fespa som ett viktigt forum för att möta kunder och prospekt.
Vad kan vi som besökare förvänta oss av Fespa Digital?
– Utbildning är en viktig del av alla våra Fespa-event och Fespa Digital 2014 är inget undantag. Vi vet att majoriteten av besökarna är beslutsfattare och de besöker Fespa för att få beslutsunderlag. Därför har vi i år skapat fyra ämnesområden – hubbar: Digital, Fabric, Wrap och Signage.
– Inom ramen för dessa hubbar ingår föreläsningar, demonstrationer och sammankomster för att nätverka med varandra.
Läs mer om Fespa Digital 2014 här