Två nya från Mutoh

PUBLICERAD: 26 maj 2014
UPPDATERAD: 26 maj

Marcus SörenssonFespa: Mutoh, som i Sverige representeras av det helägda dotterbolaget Sericomex, visade två nya maskiner på Fespa. Den första heter Valuejet 1638x och är en ecosolvent maskin för material som ska användas utomhus.

– Maskinen kräver inget utsug. Ingen har hittills valt att skaffa det. Ändå är färgen tillräckligt kraftfull för att vi vågar ge tre års garanti på trycket, även om det sitter utomhus i sol och is, säger Marcus Sörensson, som är försäljningschef för Mutoh i Sverige.

– Det finns inga begränsningar vad gäller materialval och energiförbrukningen är låg, kombinerat med ett lågt färgpris. Sju kronor räknar vi med vid normal färgförbrukning på en kvm. Maskinen kostar 229 000 kronor komplett, installerad och klar med det nya bulksystemet.

 

Mutoh ojämnt tryckTrycker på allt – även golfbollar

Medan den förra maskinen vill arbeta på material i rullar, så är Valuejet 426 villig att trycka på nästan vad som helst. Påståendet illustrerades på mässan genom tryck på golfbollar och ojämna ytor som ohyvlat trä och legobitar.

– Vi använder bara 18 watt för att härda uv-färgen. Och lampan är utan det farliga uv-ljuset, så maskinens rökfärgade lock kan lämnas öppet under gång.

– När allt är färdigtryckt så avslutar maskinen med att köra en efterhärdning på hela tryckbordet, säger Marcus Sörensson.

159 000 kronor ska maskinen kosta, när den nu börjar levereras till kunder.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1