Exellent Print & Design i Johanneshov söder om Stockholm har nu varit igång skarpt med sin latexmaskin Mimaki JV400 LX i fyra månader. Enligt vdn och huvudägaren Ola Alm står den redan för 25 procent av omsättningen på storformatssidan. Totalt har man sedan årsskiftet ökat omsättningen med 39 procent inom storformat. Det är inte illa med tanke på att han ännu inte haft tid att marknadsföra lösningen mot kunderna eftersom man använt all tid på ren produktion.
– Sedan vi kom igång har vi definitivt fått fler utomhusjobb, vilket också var min intention med investeringen. Sedan tidigare har vi en vattenbaserad Canon-maskin som vi bara kan köra inomhusapplikationer på.
Inför investeringen föll solventtekniken bort direkt. Det fanns nämligen inget eget utrymme där en solventmaskin kunde placeras med tillhörande ventilation. Istället fick Ola Alm tidigt en känsla för att latextekniken kunde vara passande.
– Jag tittade runt lite grann, men fastnade snabbt för Mimaki. Vi får rätt många förfrågningar på dekaler i mindre upplagor, något som tidigare gått till screentryckerierna. Men med Mimaki-maskinen kan vi köra täckvitt, vilket är bra eftersom vi kör en del transparenta dekaler. Till maskinen köpte vi också en konturskärare från Mimaki.
Exellent Print & Design startade 1990 i Globen och man är fortfarande kvar i samma lokaler 24 år senare. I många år var företaget franschisetagare till en tryckerikedja, men för drygt fyra år sedan bytte man namn då kedjan upphörde med franschise. I dag ingår man dessutom i företagsnätverket Trycksaksgruppen, som består av ett antal fristående tryckerier i samverkan.
Den sista offsetmaskinen åkte ut i slutet av förra året och idag är det bara digitaltryck och storformat som gäller. På digitaltryckssidan står det två Ricoh 751-maskiner och affärsidén är att nischa sig mot specialprodukter med högt värde. Därför har man också en Print & Seal-lösning som man framgångsrikt använt i mängder av DR-kampanjer.
– Det är en lösning som skapat stor nyfikenhet. Våra kunder får en mycket hög svarsfrekvens på sina kampanjer och återkommer gärna.
Nu ser Ola Alm fram emot att kunna visa kunderna vad de kan göra med sin nya Mimaki-maskin.
– Även om vi redan vuxit med vår investering, så måste vi ju tala om för kunderna att den finns, avslutar han.