Xerox satsar miljoner på inkjet

PUBLICERAD: 12 juni 2014
UPPDATERAD: 12 juni
Xerox vd, Ursula Burns.
Xerox vd, Ursula Burns.

Xerox kom in på inkjetmarknaden i och med köpet av Impika i början av 2013. Nu satsar man flera miljoner dollar på ett innovationscenter för inkjetteknik vid Impikas huvudkontor i Frankrike.

Enligt Xerox vd, Ursula Burns, är målet att man med inkjettekniken ska bygga ett affärsområde som är lika stort som den xerografiska sidan.

– Vi måste bygga en lika omfattande produktportfölj med inkjet som vi gjort med xerografi, säger Ursula Burns. Vi skulle kunna ha använt en stor summa pengar på att bygga denna verksamhet från grunden, men Impika passade oss perfekt. Köpet gjorde att vi snabbt fick tillgång till marknaden.

I Impikas lösningar använder man skrivhuvuden från Panasonic och Kyocera, men det har förekommit rykten om att Xerox antingen utvecklar egna skrivhuvuden eller förvärvar en utvecklare.

Produktportföljen som Impika byggt upp innefattar både färgbaserade och svartvita högvolymslösningar med drop-on-demand-teknik. Dessa kan även konfigureras för att fungera i hybridflöden samt med olika bläcktyper.

 

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2