Ofullständigt underlag för beslut

PUBLICERAD: 7 juli 2014
UPPDATERAD: 14 november

Män fattar oftare beslut utan tillräckligt underlag än vad kvinnor gör. Det visar en undersökning om svenska tjänstemäns förhållande till sitt arbete, utförd av YouGov på uppdrag av Canon. Var tionde man fattar dagligen beslut utan att ha tillräckligt beslutsunderlag, vilket är dubbelt så ofta som kvinnor.

Män fattar oftare beslut utan tillräckligt underlag än vad kvinnor gör. Detta enligt Canonbarometern, en undersökning om svenska tjänstemäns förhållande till sitt arbete, utförd av YouGov på uppdrag av Canon.

På frågan om hur ofta man fattar beslut utan att ha tillgång till all information man skulle kunna ha, det vill säga, informationen som finns men har varit för svår eller tidsödande att hitta, svarade var tionde man att de dagligen fattar beslut utan att ha tillräckligt beslutsunderlag. Det är dubbelt så ofta mot vad kvinnor svarade. På veckobasis svarade en fjärdedel av de tillfrågade männen att de gör det, jämfört mot enbart 14 procent av kvinnorna.

Samtidigt visar resultat i undersökningen att både män och kvinnor ägnar allt mindre tid åt att leta efter informationsunderlag på arbetsplatsens nätverk. 2012 ägnade 47 procent av de svarande i undersökningen mer än 30 minuter om dagen åt att leta efter dokument. I årets undersökning har den siffran sjunkit till 33 procent, vilket är en signifikant minskning jämfört med två år sedan.

– Att det ägnas mindre tid till att leta efter informationsunderlag är förstås positivt. Samtidigt kan det vara en indikation på att tidspressen på arbetsplatsen blir allt större och att man helt enkelt prioriterar bort att leta fram korrekt beslutsunderlag. Det är därför det är viktigt att ha en infrastruktur på plats som stödjer affärsprocesserna så att man alltid har snabb tillgång till de beslutsunderlag man behöver, säger Linn Kryss, marknadschef B2B på Canon.

Vad det gäller de rent organisatoriska förutsättningarna finns det däremot skillnader. Där visar undersökningen att kvinnor lägger större vikt vid ett välfungerande samarbete än vad män gör.  På frågan hur viktigt ett välfungerande samarbete med närmsta chefen är, anger 62 procent av kvinnorna i undersökningen detta som en av de tre viktigaste faktorerna, medan endast drygt hälften av männen gör det.

Mer om Canonbarometern 2014
Canonbarometern är en årlig rikstäckande undersökning om attityder och vanor kring dokumenthantering.  Årets undersökning genomfördes under mars månad av YouGov på uppdrag av Canon Svenska AB. Totalt intervjuades ett riksrepresentativt urval om 1028 personer i målgruppen tjänstemän.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01