Denna vecka befinner sig Heidelberg Sverige på turné med sin årliga Prinect Roadshow. Under fem dagar gör de fyra stopp för att visa upp både nya och befintliga programvaror, från affärssystem till produktionsverktyg, för branschen. AGI fick en pratstund med företagets produktspecialist Oscar Runesson.
Hej Oscar! Vad är syftet med er roadshow?
– Att vi från Heidelbergs sida har en hel del nyheter som vi vill visa upp. Inom prepress och digitalt har vi ofta lanseringar på höstkanten och det är dessa som vi tillsammans med våra övriga programvarulösningar nu vill visa. Vi har packat bussen full av programvara och vår digitalpress Linoprint 901, dessutom har vi allt från affärssystem till produktionssystem, automatiseringslösningar och webb-till-tryck-verktyg.
– Helt nytt i årets upplaga är Prinect Media Manager, det är ett verktyg som innebär ett nytt sätt för grafiska tjänsteleverantörer att arbeta med parallellpublicering, databasdriven sådan. Här går det att arbeta med moderna verktyg, som Ipad med mera.
– Resan bygger på att visa nyheter, komma närmare kunderna än man kan göra på mässor. Målet är att vi alltid ska vara på tryckerier.
Vilka är det som är med på er roadshow?
– Vi har en produktspecialist från vår viktiga tyska samarbetspartner, NEO 7EVEN, en programvaruutvecklare som utvecklat Prinect Media Manager. Vi har med integrationstekniker, sälj, och så jag som produktspecialist.
Vilka städer besöker ni?
– Vi inledde i måndags med Stockholm där vi var i två dagar, onsdag Ödeshög och torsdag Göteborg. På fredag är vi i Malmö och parkerar bussen hos Holmbergs ute i Svågertorp.
Hur har responsen varit?
– Vi har en positiv dialog med både nya och gamla kunder. De tydligaste frågorna som besökarna ställer handlar om hur man kan utöka sina affärer och hur man kan automatisera verksamheten ytterligare.
– Många ställer också frågor om webb-till-tryck-lösningar, andra är intresserade av vårt affärssystem Business Manager. Vi har för övrigt gjort tio installationer av det bara det senaste året, både i Sverige och Danmark. Business Manager har i synnerhet fått bra spridning på de mellanstora tryckerierna, med 20 anställda och fler.
Varför är det viktigt att göra denna typ av event?
– Jag tycker att det handlar om back to basics, så att säga. Man vill träffas fysiskt, gärna på kundernas hemmaplan, precis som man gjorde förr i världen. Sedan tycker vi att vi har bra produkter som möter dagens behov och det här är en bra möjlighet att visa vad vi kan.