Debatt stärker DR:s ställning

PUBLICERAD: 3 december 2014
UPPDATERAD: 14 november

Swedma-small

– Dedikerade kommunikatörer, spännande kommunikation, specifika budskap och kreativitet. Platsen blir också allt viktigare i våra budskap då man kan spåra var människor befinner sig på ett helt annat sätt idag.
Det var några av huvudpunkterna när Swedmas vd Tore Thallaug sammanfattade årets DMA i San Diego på Swedmas frukostseminarier i Malmö, Göteborg och Stockholm i slutet av november.
– Trenderna inom datadriven marknadsföring skiljer sig inte så mycket mellan olika länder. Det som kan påverka arbetet med marknadsföringen är att lagstiftningen är olika.
– ”Den ljusnande framtiden” är inte enbart DR, utan mixen av olika kanaler.

Annars inleddes dagen med att Jan Jakobsson från PostNord berättade om DR-monitorn 2014. Rapporten bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder och vanor kring reklam.
– Hur vill svenskarna ta emot reklam eller erbjudanden? De mest uppskattade kanalerna är de som man aktivt tar till sig (brev, annonser i tidningar, osv). Anledningen till det är att mottagarna i dessa kanaler själva kan välja vad de vill ta del av. Reklam via surfplattan, mobilen och banners på nätet uppskattas minst bland mottagarna.
– 50 procent anser att det är roligast att få reklam via postlådan. Endast tre procent svarar facebook.

Jan Jakobsson menar att DR är en viktig del i mediemixen. Undersökningen visar att samma erbjudanden i olika kanaler leder till fler köp. DR leder också vidare till digitala plattformar.
– Många tillfrågade uppger att de besöker företagets hemsida, Google eller andra relevanta sajter för att följa upp erbjudanden som de fått i postlådan. 93 procent tar hand om sin post varje vardag och 59 procent sparar intressanta erbjudanden/reklam.

Läs vidare

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Den 3000:e Versafiren levererad av Heidelberg

Tyska Schöttner Druck har investerat i digitalpressen Heidelberg Versafire för tredje gången. Det är det 3000:e Versafiresystemet som levererats.

_Hans_Schoettner_Versafire

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Den 3000:e Versafiren levererad av Heidelberg

Tyska Schöttner Druck har investerat i digitalpressen Heidelberg Versafire för tredje gången. Det är det 3000:e Versafiresystemet som levererats.

_Hans_Schoettner_Versafire

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529