– Dedikerade kommunikatörer, spännande kommunikation, specifika budskap och kreativitet. Platsen blir också allt viktigare i våra budskap då man kan spåra var människor befinner sig på ett helt annat sätt idag.
Det var några av huvudpunkterna när Swedmas vd Tore Thallaug sammanfattade årets DMA i San Diego på Swedmas frukostseminarier i Malmö, Göteborg och Stockholm i slutet av november.
– Trenderna inom datadriven marknadsföring skiljer sig inte så mycket mellan olika länder. Det som kan påverka arbetet med marknadsföringen är att lagstiftningen är olika.
– ”Den ljusnande framtiden” är inte enbart DR, utan mixen av olika kanaler.
Annars inleddes dagen med att Jan Jakobsson från PostNord berättade om DR-monitorn 2014. Rapporten bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder och vanor kring reklam.
– Hur vill svenskarna ta emot reklam eller erbjudanden? De mest uppskattade kanalerna är de som man aktivt tar till sig (brev, annonser i tidningar, osv). Anledningen till det är att mottagarna i dessa kanaler själva kan välja vad de vill ta del av. Reklam via surfplattan, mobilen och banners på nätet uppskattas minst bland mottagarna.
– 50 procent anser att det är roligast att få reklam via postlådan. Endast tre procent svarar facebook.
Jan Jakobsson menar att DR är en viktig del i mediemixen. Undersökningen visar att samma erbjudanden i olika kanaler leder till fler köp. DR leder också vidare till digitala plattformar.
– Många tillfrågade uppger att de besöker företagets hemsida, Google eller andra relevanta sajter för att följa upp erbjudanden som de fått i postlådan. 93 procent tar hand om sin post varje vardag och 59 procent sparar intressanta erbjudanden/reklam.