Debatt stärker DR:s ställning

PUBLICERAD: 3 december 2014
UPPDATERAD: 14 november

Swedma-small

– Dedikerade kommunikatörer, spännande kommunikation, specifika budskap och kreativitet. Platsen blir också allt viktigare i våra budskap då man kan spåra var människor befinner sig på ett helt annat sätt idag.
Det var några av huvudpunkterna när Swedmas vd Tore Thallaug sammanfattade årets DMA i San Diego på Swedmas frukostseminarier i Malmö, Göteborg och Stockholm i slutet av november.
– Trenderna inom datadriven marknadsföring skiljer sig inte så mycket mellan olika länder. Det som kan påverka arbetet med marknadsföringen är att lagstiftningen är olika.
– ”Den ljusnande framtiden” är inte enbart DR, utan mixen av olika kanaler.

Annars inleddes dagen med att Jan Jakobsson från PostNord berättade om DR-monitorn 2014. Rapporten bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder och vanor kring reklam.
– Hur vill svenskarna ta emot reklam eller erbjudanden? De mest uppskattade kanalerna är de som man aktivt tar till sig (brev, annonser i tidningar, osv). Anledningen till det är att mottagarna i dessa kanaler själva kan välja vad de vill ta del av. Reklam via surfplattan, mobilen och banners på nätet uppskattas minst bland mottagarna.
– 50 procent anser att det är roligast att få reklam via postlådan. Endast tre procent svarar facebook.

Jan Jakobsson menar att DR är en viktig del i mediemixen. Undersökningen visar att samma erbjudanden i olika kanaler leder till fler köp. DR leder också vidare till digitala plattformar.
– Många tillfrågade uppger att de besöker företagets hemsida, Google eller andra relevanta sajter för att följa upp erbjudanden som de fått i postlådan. 93 procent tar hand om sin post varje vardag och 59 procent sparar intressanta erbjudanden/reklam.

Läs vidare

Original Tryckeri får ny ägare – "Branschen måste konsolideras"

Investmentbolaget Gerdins Invest förvärvar 60 procent av aktierna i Original Tryckeri Norrland och dotterbolaget Original Tryckeri Lycksele. Bolagen har tryckeriverksamhet i Umeå och Lycksele.
orginaltryckeri-

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Senaste nytt

Original Tryckeri får ny ägare – "Branschen måste konsolideras"

Investmentbolaget Gerdins Invest förvärvar 60 procent av aktierna i Original Tryckeri Norrland och dotterbolaget Original Tryckeri Lycksele. Bolagen har tryckeriverksamhet i Umeå och Lycksele.
orginaltryckeri-

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa