Iggesunds förpackningsutmaning

PUBLICERAD: 3 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november

web_iggesund_packaging_crowdsourcing

Iggesund Paperboard, tillsammans med det amerikanska crowdsourcingföretaget Crowdspring, utmanar världens designers. De ber designers världen över att förbättra dagens konsumentförpackningar.

– Alla ser vi dagligen förpackningar som borde kunna förbättras – genom ett bättre materialval eller bättre design. Nu ger vi designers över hela världen möjligheten att bidra med sina idéer om hur man kan ersätta förpackningar av glas, plast eller metall med förpackningslösningar i kartong”, säger Staffan Sjöberg som ansvarar för projektet inom Iggesund Paperboard.

Han betonar också att Iggesund inte är ute efter att få billiga idéer som man kan omsätta kommersiellt, utan att det i grunden handlar om att få en bild av hur det globala kollektivet av designers tror sig kunna driva förpackningsutvecklingen i mer hållbar riktning.

– Vi kommer inte att göra anspråk å de kommersiella rättigheterna till de idéer som flyter in. Vårt intresse är att få en blixtbelysning av hur designers tror sig kunna förbättra de förpackningar de ser i de butiker de dagligen besöker. Vi vill återge idéerna och kanske realisera några, men är ointresserade av en eventuell kommersiell exploatering”, understryker Staffan Sjöberg.

För Crowdspring är samarbetet med Iggesund Paperboard ett ovanligt projekt. Normalt utnyttjas deras tjänster när någon antingen vill ha ett antal designförslag som är billiga, eller när man vill ha ett brett utbud av förslag.

– Det här är ett ovanligt motiv till att initiera ett projekt hos oss. Men vi tror att det faktum att det handlar om hållbarhet och nytänkande i kombination, kommer att attrahera många av de tusentals designers som finns i våra kontaktregister, säger Mike Samson, som hantera Crowdsprings samarbete med Iggesund.

Läs vidare

Original Tryckeri får ny ägare – "Branschen måste konsolideras"

Investmentbolaget Gerdins Invest förvärvar 60 procent av aktierna i Original Tryckeri Norrland och dotterbolaget Original Tryckeri Lycksele. Bolagen har tryckeriverksamhet i Umeå och Lycksele.
orginaltryckeri-

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Senaste nytt

Original Tryckeri får ny ägare – "Branschen måste konsolideras"

Investmentbolaget Gerdins Invest förvärvar 60 procent av aktierna i Original Tryckeri Norrland och dotterbolaget Original Tryckeri Lycksele. Bolagen har tryckeriverksamhet i Umeå och Lycksele.
orginaltryckeri-

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa