Iggesunds förpackningsutmaning

PUBLICERAD: 3 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november

web_iggesund_packaging_crowdsourcing

Iggesund Paperboard, tillsammans med det amerikanska crowdsourcingföretaget Crowdspring, utmanar världens designers. De ber designers världen över att förbättra dagens konsumentförpackningar.

– Alla ser vi dagligen förpackningar som borde kunna förbättras – genom ett bättre materialval eller bättre design. Nu ger vi designers över hela världen möjligheten att bidra med sina idéer om hur man kan ersätta förpackningar av glas, plast eller metall med förpackningslösningar i kartong”, säger Staffan Sjöberg som ansvarar för projektet inom Iggesund Paperboard.

Han betonar också att Iggesund inte är ute efter att få billiga idéer som man kan omsätta kommersiellt, utan att det i grunden handlar om att få en bild av hur det globala kollektivet av designers tror sig kunna driva förpackningsutvecklingen i mer hållbar riktning.

– Vi kommer inte att göra anspråk å de kommersiella rättigheterna till de idéer som flyter in. Vårt intresse är att få en blixtbelysning av hur designers tror sig kunna förbättra de förpackningar de ser i de butiker de dagligen besöker. Vi vill återge idéerna och kanske realisera några, men är ointresserade av en eventuell kommersiell exploatering”, understryker Staffan Sjöberg.

För Crowdspring är samarbetet med Iggesund Paperboard ett ovanligt projekt. Normalt utnyttjas deras tjänster när någon antingen vill ha ett antal designförslag som är billiga, eller när man vill ha ett brett utbud av förslag.

– Det här är ett ovanligt motiv till att initiera ett projekt hos oss. Men vi tror att det faktum att det handlar om hållbarhet och nytänkande i kombination, kommer att attrahera många av de tusentals designers som finns i våra kontaktregister, säger Mike Samson, som hantera Crowdsprings samarbete med Iggesund.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01