Trots att Ricoh har Sign & Printmässans största monter har det, under mässans andra dag, varit kö för att få se på de nya maskinerna. Tidigare har de visats i democentret i England eller man har kunnat läsa om dem i AGIs tester. Men nu finns de på riktigt i Sverige och flera av dem kan också köpas för snar leverans. Allt enligt Tommy Segelberg, som är ansvarig för production printing i Norden. Det nordiska inslaget syns för övrigt genom att det hörs både norska och danska på montern. Under torsdagen, som är sista mässdagen, kommer också en delegation från Finland.
Anders Österberg är produktchef för den latex storformatsskrivare som visades i prototyp på mässan för två år sedan, men som nu kan levereras. Det är första gången som Ricoh presenterar en egen storformatskrivare, utrustad med Ricohs egna printhuvuden för latexbläck. Ricoh är marknadsledande leverantör av produktionsmaskiner i Sverige. Nu satsar man på att alla kunder ska komplettera med storformat. Genom satsningen på latexbläcket, som inte har några lösningsmedel, behöver inte kunderna fundera på utsugning. Det gör att även in-plant kunder i innerstadsmiljö kan vara målgrupp för skrivaren.
Guld, silver och vitt
Den produkt som det surras mest kring på mässan är Ricoh Pro C7110, som nu har nordisk premiär. Där får användaren dels en vanlig A3++ skrivare, dels möjlighet att köra på plast och komplicerade material och dessutom möjligheten att köra guld, silver eller vitt bläck. Det vita är givetvis helt avgörande för att exempelvis trycka på plast eller material som sedan ska strykas över på till exempel en svart t-tröja.
Storebror Pro C9110 – som kan köra helt upp till 150 sidor i minuten – kommer att börja levereras om någon månad. Även den har nordisk premiär på mässan och första maskinen hos kund kommer att sättas ut redan om någon månad. Det här är en maskin som är mer fokuserad på stor produktion, så här finns inte de extra färgmöjligheterna. I gengäld kan den köra ut ett ark som är 70 cm långt och 34 cm brett. Det gör att man kan köra sex-sidiga A4, vilket är en produkt som hett efterfrågats.
För att det alls ska bli några produkter så behövs kreativa idéer. Därför har Ricoh lagt ner ett stort arbeta på allt – från en enorm panoramabild från savannen i bakgrunden av montern, till massor av kul trycksaker som utnyttjar de nya möjligheterna och inspirerar kreativa människor att tänja sina gränser.