Stora Enso bakom kartong till skid-VM i Falun

PUBLICERAD: 10 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november
Cecilia Carter, platschef Stora Enso Fors Bruk.
Cecilia Carter, platschef Stora Enso Fors Bruk.

Stora Enso är en av de internationella sponsorerna vid skid-VM i Falun. Under tävlingarna delar VM-organisationen, Falun2015, ut presenter till alla tävlande och medierepresentanter. Dessa gåvor kommer att vara förpackade i presentförpackningar tillverkade av kartong från Fors Bruk utanför Avesta i Dalarna.

– Det är viktigt för oss att vi har en förpackning till våra presenter som knyter an till Dalarna och som är tillverkad av ett miljövänligt material. En av våra målsättningar är att vi ska bli det mest miljövänliga skid-VM som någonsin arrangerats. Därför passar förpackningarna gjorda i kartong från Fors Bruk utmärkt till våra presenter, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

– Vi är givetvis oerhört stolta och glada över att leverera kartong till presentförpackningen för skid-VM. Det är en stor ära för oss och vi ser det som ett hedersuppdrag. Det ger oss bra exponeringsmöjligheter, då en stor del av sportvärldens blickar är riktade mot Falun under skid-VM, säger Cecilia Carter, platschef Stora Enso Fors Bruk.

Själva designen och utformningen av förpackningen är skapad genom ett nära samarbete mellan Stora Enso, VM-organisationen och Kartongbolaget, som även tryckt och tillverkat förpackningen.

– Vi har skapat en förpackning som känns innovativ och exklusiv, samtidigt som den är tålig och exponerar produkterna som placeras i den på ett tilltalande sätt. Kartongkvaliteten Performa White från Fors Bruk har en optimal tryckbarhet och fungerar utmärkt till denna presentförpackning, säger Joakim Johansson, vd och ägare, Kartongbolaget.

Förpackningen är rektangulär och består av tre delar. Genom att drar isär förpackningens långsidor öppnas förpackningen. Grundfärgen går i en ljusblå ton och de karaktäristiska penseldragen för skid-VM täcker en stor del av förpackningen.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Mystery wrap-tävling orsakade nervösa skratt

Under onsdagen hölls Spandex tävling ”The Spandex Mystery Wrap Competition” på Sign Print & Promotion i Oslo. När det mystiska objektet som skulle folieras blev avslöjat så var det många som drog på smilbanden.

Wrap-4

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires