Stora Enso bakom kartong till skid-VM i Falun

PUBLICERAD: 10 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november
Cecilia Carter, platschef Stora Enso Fors Bruk.
Cecilia Carter, platschef Stora Enso Fors Bruk.

Stora Enso är en av de internationella sponsorerna vid skid-VM i Falun. Under tävlingarna delar VM-organisationen, Falun2015, ut presenter till alla tävlande och medierepresentanter. Dessa gåvor kommer att vara förpackade i presentförpackningar tillverkade av kartong från Fors Bruk utanför Avesta i Dalarna.

– Det är viktigt för oss att vi har en förpackning till våra presenter som knyter an till Dalarna och som är tillverkad av ett miljövänligt material. En av våra målsättningar är att vi ska bli det mest miljövänliga skid-VM som någonsin arrangerats. Därför passar förpackningarna gjorda i kartong från Fors Bruk utmärkt till våra presenter, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

– Vi är givetvis oerhört stolta och glada över att leverera kartong till presentförpackningen för skid-VM. Det är en stor ära för oss och vi ser det som ett hedersuppdrag. Det ger oss bra exponeringsmöjligheter, då en stor del av sportvärldens blickar är riktade mot Falun under skid-VM, säger Cecilia Carter, platschef Stora Enso Fors Bruk.

Själva designen och utformningen av förpackningen är skapad genom ett nära samarbete mellan Stora Enso, VM-organisationen och Kartongbolaget, som även tryckt och tillverkat förpackningen.

– Vi har skapat en förpackning som känns innovativ och exklusiv, samtidigt som den är tålig och exponerar produkterna som placeras i den på ett tilltalande sätt. Kartongkvaliteten Performa White från Fors Bruk har en optimal tryckbarhet och fungerar utmärkt till denna presentförpackning, säger Joakim Johansson, vd och ägare, Kartongbolaget.

Förpackningen är rektangulär och består av tre delar. Genom att drar isär förpackningens långsidor öppnas förpackningen. Grundfärgen går i en ljusblå ton och de karaktäristiska penseldragen för skid-VM täcker en stor del av förpackningen.

Läs vidare

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1