Stampen tar över V-TAB

PUBLICERAD: 9 april 2015
UPPDATERAD: 14 november

I förhandlingen om uppdelningen av Liberala Tidningar, som precis avslutats, kommer Stampen Media Group att ta över ägandet i Nordens största tryckerikoncern V-TAB. Samtidigt tar MittMedia (55 %) tillsammans med Eskilstuna-Kuriren (45 %) över ägandet av Promedia.

– Affären är en viktig pusselbit i Stampens övergripande strategi att renodla medieverksamheten och samtidigt satsa på det industriella benet, genom tryckeriverksamheten. Som helägare till marknadsledande V-TAB kan vi fortsätta att ta marknadsandelar och konsolidera tryckeribranschen, säger Martin Alsander, vd och koncernchef Stampen Media Group.

Uppgörelsen innebär också att MittMedia och Eskilstuna-Kuriren kvarstår som minoritetsägare i V-TAB med sju procent och att dessa aktier avyttras till Stampen över tid. De två aktörerna tar tillsammans även över ägandet i den digitala byrån Adeprimo med 56,4- respektive 39%. Promedia, däremot, blir 5-procentig ägare av TT.

– Jag är glad över att vi äntligen är klara med uppdelningen av Liberala Tidningar. Nu startar ett nytt kapitel. MittMedia, Eskilstuna-Kuriren och Promedia har gemensamt stora utmaningar på våra lokala marknader och jag är övertygad om att ökad samverkan är det bästa sättet att möta framtiden, säger Thomas Peterssohn, vd och koncernchef för MittMedia.

– Tillsammans förfogar vi nu över en spännande sammanhållen marknad som spänner från Nyköping i söder till Östersund och Örnsköldsvik i norr. Detta ger oss möjligheter till affärsutveckling, säger Sören Axelsson, vd och koncernchef Eskilstuna-Kuriren.

I Promedia ingår tidningarna VLT, Länstidningen i Södertälje, Nerikes Allehanda, Norrtelje Tidning, Avesta Tidning, Fagersta-Posten, Sala Allehanda, Bärgslagsbladet, Arboga Tidning, Nynäshamns Posten samt Örebroar’n och Södertäljeposten.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)