Aller Tryk fortsätter att automatisera

PUBLICERAD: 23 april 2015
UPPDATERAD: 14 november
aller_main
John Andreasen, Aller Tryk.

Sju år efter nedläggningen av Aller Tryck i Helsingborg meddelar koncernen att automatiseringen av verksamheten fortsätter.

Med 115 anställda och en produktion av tre miljoner tidningar i veckan, plus ett brett utbud av kataloger och broschyrer, driver Aller Tryk för närvarande två anläggningar, en i Taastrup, Danmark och den andra i Norge. Företagets mål är dock att konsolidera verksamheten och flytta all produktion till Danmark.

Strategin är att investera i teknik för att öka produktiviteten och samtidigt minska omkostnaderna. Senaste draget är implementeringen av ett nytt MIS-system, EFI Monarch Productivity Suite.

– Vi har precis köpt en ny tryckpress från manroland som producerar mer än vad de två gamla pressarna gjorde. Vi producerar också dygnet runt så vi behövde ett system som klarar den uppgiften och som förbättrar det fullständiga arbetsflödet, säger John Andreasen, ekonomichef på Aller Tryk, i ett pressmeddelande.

Enligt Aller Tryk var bolagets tidigare MIS-system i behov av en större uppdatering men leverantören som man köpt det från har gått i konkurs.

– Det var den näst viktigaste anledningen till valet av EFI. Bolaget har ett bra rykte och vi vet att det kommer att vara verksamt under en lång tid och ge oss löpande support, säger John Andreasen och framhåller att EFI:s regelbundna uppgraderingar av varje komponent i det certifierade arbetsflödet är en viktig del av mervärdet.

En tredje anledning till valet av nytt MIS-system från EFI uppges vara att Auto-Count (automatisk räkning) ingår i konfigurationen. Eftersom produktionen fortgår dygnet runt är möjligheten att automatiskt, minut-för-minut, inhämta produktionsdata, inklusive räkning, presstatus, produktionstakt och annan viktig information, en ovärderlig tillgång.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)