Populär textilprinter får storebror

PUBLICERAD: 7 augusti 2015
UPPDATERAD: 7 augusti

hollanders_cb_320Ett år efter lanseringen av Hollanders Colorbooster 250 sålde företaget sin första Colorbooster 320, som är storebror till 250-modellen. Avtalet gjordes på årets Fespa i Köln.

Både 250 och 320 är ett resultat av en ökad efterfrågan på en flexibel textilprinter som möjliggör en rad olika kombinationer. För att kunna printa på så brett utbud av textil som möjligt krävs det att man har flera bläckmöjligheter i tryckeriet. Lyhördheten har också gett utdelning – 250-modellen är ett av företagets mest sålda enheter.

– Alla lärdomar som vi fick förra året med Colorbooster 250 har vi stoppat in i utvecklingen, säger Jacco Aartsen Tuijn, Hollanders vd. Till exempel kan en användare själv byta ut skrivhuvuden och behöver därför inte vänta på en servicetekniker. Sedan går det så klart att köra skrivaren över natten oövervakat.

Colorbooster 250 kostar runt 100 000 euro, medan den större Colorbooster 320 kostar runt 130 000 euro. Svensk återförsäljare för Hollanders är Sericomex.

Läs vidare

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Epson går i personaliseringens spår

Mindre serier med kundanpassade produkter, det är en tydlig trend i den grafiska branschen. Epson lanserade två nyheter inom detta segment på Fespa: en UV-skrivare och en DTF/DTG-skrivare. Båda instegsmodeller av desktopstorlek.
Epson 1

Senaste nytt

Konica Minolta: "Vi kommer visa de största maskinerna någonsin"

Konica Minolta planerar att visa upp ett 20-tal europeiska premiärer på Drupa. Med 2 400 kvadratmeter kommer de ha en av de största montrarna på mässan.
Allfors-Wennerberg

De lockar med 16 förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda 16 olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
image005

Förändringar i Elanders ledning

Åsa Vilsson är ny CFO (chief financial officer) på Elanders.
åsa

Stibos köp av V-Tab: "En dröm jag haft i tio år"

Efter många turer är nu danska Stibo Completes köp av V-Tab i Vimmerby klart. Samtidigt innebär det att verksamheten i Norrahammar lägger ner. Stibo Completes vd Søren Henrikssen pekar ut riktningen i en intervju med Sign&Print.
stibo_soren_henriksen