Besökarna på Fespa 2016 kommer att kunna få insikter i den växande digitala textiltrycksmarknaden under konferensens första dag. Fespa Textile, som tidigare hette Fespa Fabric, kommer att hålla endagskonferensen Digital Textile Conference, där de kommer att undersöka trenderna som driver den växande marknaden för tryckta textilier, den senaste tekniken, tillämpningar för tryckta textilier och hur man använder dem för att öka verksamheten.
En av de som kommer att tala på konferensen är Rob Gilboa från marknadsanalysföretaget Infotrends som arbetar med Fespa för att ta fram en årlig printcensus som i år identifierat textilier som det största tillväxtområdet för storformatstryck.
– Det har skett en snabb tillväxt i textiltryck under de senaste åren, säger Rob Gilboa till Printweek. Den har en mycket bred räckvidd i olika textilbaserade applikationer, från soft sign till mode och inredning. Konsumenterna vill ha något som är unikt för dem. Det kanske inte är den enda, men det är något som är unikt. Det är något som händer i olika konsumtionsvaruområden och tillverkare är inställda på det – från textilier till heminredning samt industriapplikationer inom segment såsom fordonsindustrin. Digitaltryck är en stor möjliggörare. Nu finns tekniken för long- och short run utan stora uppstartskostnader.
Rob Gilboa har sagt att en av anledningarna till ökningen kan vara demokratiseringen av desing – att nya designers inte längre behöver vänta på att bli märkta av en stor återförsäljare eller tillverkare för deras stora genombrott. Nu kan de ordna sin egen tillverkning och sprida ordet på nätet. Den mycket mindre påverkan på miljön från digitaltryck på textilier jämfört med konventionella tekniker är också en bidragande faktor.