Kompakt tryckeri med kontakter

PUBLICERAD: 12 februari 2016
UPPDATERAD: 12 februari
DSC_0089_
Susanne Lindberg och Lena Hermansson.

Det nystartade minitryckeriet @Graphiken huserar praktiskt taget mitt i Malmö. Med sina fem medarbetare förser de kunderna med allt från visitkort till strategisk kampanjplanering och produktfotografering – och det finns inga planer på en stor expansion.

– Nej, vi har inte allt i huset. Men vi har ett gigantiskt kontaktnät som vi utnyttjar dagligen, säger Susanne Lindberg, en av minitryckeriet @Graphikens projektledare, och fortsätter:

– Jag och produktionschefen Lasse Hultén jobbar nära varandra och har stor koll på varandras projekt, vilket underlättar om någon av oss inte är på plats. Det är en av de största tillgångarna i företaget, utöver vår erfarenhet och kunskap.

Vd Lena Hermansson slits mellan rollen som modedesigner i sitt och sin mans designföretag – Global Rebels i Los Angeles – och teamet i Malmö. Pendling är kanske att ta i, men några månader i stöten per världsdel blir det för att kunna upprätthålla de båda jobben – och för att ta sig in i rollen som vd för ett nystartat grafiskt företag.

DSC_0091_
Susanne Lindberg.

– Den grafiska branschen är oändligt kreativ, något jag känner igen från mitt arbete i USA. Ombytlig är den också – inte en dag är den andra lik. Sedan har vi något unikt hos oss, utöver all kompetens finns det en bra känsla och ett gott samarbete mellan kollegor. Alla hjälper varandra och vi har mycket kul. När vi har ett stort jobb som ska göras färdigt är det ingen som behöver stå ensam, utan alla hjälper till, säger Lena Hermansson.

Vardagen kännetecknas av många snabba digitaltryckta jobb som prepressansvarige Jan-Inge Hultén oftast levererar på ett par timmar. Det är allt från flyers för event i närheten eller menyer till restauranger i området. Men man arbetar även långsiktigt med större varumärken. Då handlar det ofta om kampanjer med butiksmaterial, layout och produktfotografering.

– Vi har egen fotostudio för produktfotografering i huset med vår fotograf Ammie Andersson i spetsen. Sedan dyker det upp kampanjer med jämna mellanrum, något som fortsätter år efter år. Här handlar det främst om digitaltryckt butiksmaterial som ska anpassas efter respektive butik, säger Susanne Lindberg.

– Det vi tjänar mest på är självklart det som det inte är materialkostnad på. Digitala tjänster som fotografering, bildredigering och layout. Vi är dock ingen byrå, men arbetar nära många byråer, säger Lena Hermansson.

DSC_0097_
Ammie Andersson.

Digitaltryck, storformat för inomhusapplikationer, häft, plock, fals, spiralbindning och laminering gör att man klarar merparten av tryckjobben under eget tak. Resten läggs ut på underleverantörer. Ofta handlar det då om offsettryck i större upplagor eller mer avancerad efterbehandling.

Arbetsflödet är mestadels manuellt och pdf-baserat, men man har en webbshop på plats som kan skräddarsys mot återkommande företagskunder. Det är en fin balansgång mellan att kunna ombesörja allt själva eller använda nätverket. Men strategin är tydlig.

– Vi har inga planer på att expandera och bli ett superstort tryckeri. Men ett par personer till får det plats hos oss. Då är det lättare att fortsätta att ha roligt med det vi gör, konstaterar Lena Hermansson.

IMG_7615_
Lasse Hultén.

– Vi ser möjligheter inom allt, kanske främst inom originalarbete och produktfotografering. Sedan ska jag erkänna att vi inte haft tid att arbeta aktivt med försäljning, men vi arbetar med tre trycksaksbrokers här i staden, säger Susanne Lindberg. Lena Hermansson skjuter till:

– Med det sagt, så finns det möjligheter att starta en filial. Vi har lekt med tanken att dra igång en @Graphiken i Los Angeles.

visitkort_
Medarbetarnas visitkort sticker ut från mängden.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w