”Det är fruktansvärt roligt att jobba med utomhus just nu”

PUBLICERAD: 29 april 2016
UPPDATERAD: 29 april
Anders Ragnarsson.
Anders Ragnarsson.

Utomhus är en av kanalerna som ökar, sett till reklaminvesteringar. Men vilka är de största trenderna? Vi bad Clear Channels försäljningsdirektör, Anders Ragnarsson, att berätta om det senaste – och vad som kan väntas framöver.

Vilka är de största trenderna just nu?
– En som håller i sig är att annonsering i tv och print tappar. Samtidigt som både sökord och mobilen växer online – men det som är fantastiskt är att utomhuskategorin ökar kraftigt. Det är jätteroligt att den går så starkt, och utvecklingen drivs både av intresse för den tryckta utomhusreklamen som vi ser på gator och torg samt för den digitala. Utomhus är egentligen det enda kvarvarande massmediet, och i dag behöver man nå många konsumenter – oberoende av varandra – för att de ska ta del av en produkt eller tjänst.

Vad tror du är anledningarna till att utomhus växer?
– Dels handlar det om att städerna växer, vilket gör det lättare att nå konsumenter som är aktiva och köpnära. Och dels förändras mediekonsumtionen i de traditionella kanalerna. Det är svårt att nå ut med print och tv i dag, samtidigt som onlinedelen inte kan bära hela behovet av att nå ut till konsumenter oberoende av varandra.

Under den senaste tiden har vi sett många kampanjer som tänker nytt kring material och annonsytor, till exempel Amnesty som jobbade med sönderrivna affischer och stortavlor. Är det en trend som ni ser?
– Vi har många exempel där man tänker utanför ramarna, och det finns ett större intresse för att ta fram speciella kampanjer i dag. Historiskt sett så har annonsörer bokat kampanjer relativt nära inpå, nu bokar man ett halvår eller mer i förväg. Och när man kommer in tidigare i planeringscykeln är det lättare att genomföra den här typen av idéer. Det är fruktansvärt roligt att jobba med utomhus just nu.

Hur ser utomhusreklam som lyckas nå ut till konsumenter ut?
– Det viktigaste är att det finns en tydlig call to action. Om man ska ge ett kort svar skulle jag säga att du ska kunna trycka budskapet på en tändsticksask, hålla den på en armlängds avstånd och fortfarande se det. Mottagaren ska snabbt få en förståelse för känslan eller budskapet som förmedlas.

I dag finns det både tryckta och digitala annonsytor utomhus, konkurrerar de med – eller kompletterar de – varandra?
– De kompletterar varandra. Vi ser en kraftig digital expansion, men den klassiska fortsätter att ta för sig. Vi växer i samtliga segment.

Ser ni någon utveckling mot personaliserade, eller riktade, budskap?
– Inom digital utomhusreklam går det så klart att anpassa budskapet efter tidpunkten på dagen, eller vilket beteende man vill förstärka. Sedan kan ju kampanjen också ha ett budskap som grundar sig på i vilken miljö den -befinner sig i, om du till exempel säljer dina produkter på ett apotek så vill du synas i direkt anslutning till ett. Och där ser vi en växande trend.

Vad händer framöver?
– Jag tror att trenden kommer att accelerera – och att utomhus växer kraftigt. Tittar vi på hur det ser ut runt om i Europa så finns det mycket kvar att göra. Så vi tror mycket på både den klassiska och den digitala utomhusreklamen.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2