Vinst för interaktiv förpackning

PUBLICERAD: 1 juni 2016
UPPDATERAD: 1 juni

En tekniskt kreativ förpackningsdesign för en stektermometer. Det är det vinnande bidraget i årets Pida, Packaging Impact Design Award.

Svartsjo-stektermometer_medium

Kinna Andersson, Viktor Andersson och Josefine Johansson vann den svenska upplagan av den internationella designtävlingen Pida, vars initiativtagare är Billerudkorsnäs. Det är en tävling som ska utmana konventionella förpackningar och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt.

– Med PIDA vill vi dels sporra kreativitet och väcka intresse för framtidens förpackningsdesign. Och dels lyfta fram nya, unga talanger och sammanföra dem med branschens olika aktörer. Tävlingen är på så sätt en viktig satsning på utveckling i branschen, säger Elin Li, business development director på Cartonboard Billerudkorsnäs.

Deltagarna arbetade i år mot en brief som gick under parollen Electric Connection, och studenterna från Brobygrafiska tog hem priset för vinnare i alla kategorier med en förpackning för Svartsjö stektermometer. Deras förpackning var designad för en stektermometer och konceptet byggde på värmekänslig tryckfärg och kommunikation med en app som bland annat visar termometerns aktuella temperatur.

Motiveringen från juryn lyder:

”Det vinnande bidraget präglas av tydlighet, snygg design och kreatörer som tänkt lite utanför boxen. Lösningen står fram på ett tilltalande sätt på butikshyllan och ger en känsla av kvalitet. Skaparna har vågat utmana det traditionella och vi i juryn får lite ”Apple-känsla” av bidraget.”

– Kvaliteten på årets bidrag var genomgående hög. En tydlig trend bland årets tävlande var att den nya generationens förpackningsdesigners förlitar sig oerhört mycket på uppkopplingen mot molnet med hjälp av appar och mobiltelefoner, säger juryns ordförande Bo Wallteg.

Läs vidare

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Agfas nya automationslösningar: Grizzlybjörn får robotsällskap

Agfa presenterar robotlösningar för inkjetskrivare och flatbäddspress. Innovationerna exemplifierar hur automatisering kan förändra högvolymsproduktion, enligt tillverkaren.
FotoJet - 2024-08-22T105125.299

Boxes & Labels storinvesterar i maskinpark och byggnader

Det unga företaget har satsat över 100 miljoner kronor på två år.
Baggex

Jubilerande Scanpack gör storsatsning

I år fyller Skandinaviens största förpackningsmässa 60 år.
– Vi vill bjuda våra besökare på lite extra i år, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.
monika_olund_1920x1280

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web