Vinst för interaktiv förpackning

PUBLICERAD: 1 juni 2016
UPPDATERAD: 1 juni

En tekniskt kreativ förpackningsdesign för en stektermometer. Det är det vinnande bidraget i årets Pida, Packaging Impact Design Award.

Svartsjo-stektermometer_medium

Kinna Andersson, Viktor Andersson och Josefine Johansson vann den svenska upplagan av den internationella designtävlingen Pida, vars initiativtagare är Billerudkorsnäs. Det är en tävling som ska utmana konventionella förpackningar och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt.

– Med PIDA vill vi dels sporra kreativitet och väcka intresse för framtidens förpackningsdesign. Och dels lyfta fram nya, unga talanger och sammanföra dem med branschens olika aktörer. Tävlingen är på så sätt en viktig satsning på utveckling i branschen, säger Elin Li, business development director på Cartonboard Billerudkorsnäs.

Deltagarna arbetade i år mot en brief som gick under parollen Electric Connection, och studenterna från Brobygrafiska tog hem priset för vinnare i alla kategorier med en förpackning för Svartsjö stektermometer. Deras förpackning var designad för en stektermometer och konceptet byggde på värmekänslig tryckfärg och kommunikation med en app som bland annat visar termometerns aktuella temperatur.

Motiveringen från juryn lyder:

”Det vinnande bidraget präglas av tydlighet, snygg design och kreatörer som tänkt lite utanför boxen. Lösningen står fram på ett tilltalande sätt på butikshyllan och ger en känsla av kvalitet. Skaparna har vågat utmana det traditionella och vi i juryn får lite ”Apple-känsla” av bidraget.”

– Kvaliteten på årets bidrag var genomgående hög. En tydlig trend bland årets tävlande var att den nya generationens förpackningsdesigners förlitar sig oerhört mycket på uppkopplingen mot molnet med hjälp av appar och mobiltelefoner, säger juryns ordförande Bo Wallteg.

Läs vidare

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

De lockar med 16 förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda 16 olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
image005

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)